سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:47 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

نقش آیت‌الله‌العظمی خویی در انتفاضه عراق
مرحوم آیت الله العظمی خویی به انتفاضه مردم عراق در برابر نظام بعثی     مشروعیت دادند و خودشان نیز در کنار نهضت و انقلاب مردم ایستادند  .


صدای شیعه: امام جمعه نجف با اشاره با سالگرد ارتحال آیت الله العظمی خویی افزود: ایشان نظام بعث عراق را مشروع نمی دانستند و به مردم فهماندند که ایستادگی شان در برابر نظام بعثی ، مشروعیت دارد.

* آیت الله العظمی خویی و حفاظت از حوزه نجف

حجت الاسلام والمسلمین قبانچی ادامه داد:حفاظت از حوزه علمیه نجف نیز از دیگر اقدامات مهم مرحوم آیت الله خویی به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از اساتید و علمای این حوزه از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی هستند و حوزه علمیه نجف نیز به نوعی منتسب به این عالم ربانی است.

امام جمعه نجف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از کمبود مساجد در نهادهای نظامی و ارتش عراق انتقاد کرد و گفت:همانگونه که غذا خوری و سایر مکان های مورد نظر در ساختمان های ارتش وجود دارد ، باید اماکن مورد نیاز برای انجام امور عبادی نیز وجود داشته باشد.

* ماجرای انتفاضه شعبانیه

لازم به یادآوری است که درست پس از شکست سنگین ارتش عراق در جنگ سال 1991 در کویت بود که بر اساس قطعنامه 670 شورای امنیت، کلیه تحرک هواپیماها و حتی بالگردهای ارتش عراق دچار تحریم گردید.در این هنگام مردم سرتاسر عراق موقعیت را غنیمت شمرده و از شمال تا جنوب این کشور علیه رژیم صدام حسین قیام کردند.

در جریان این قیام که در میان ملت عراق به انتفاضه شعبانیه مشهور گردید، کنترل بخش اعظم کشور به دست نیروهای مردمی افتاد و از هجده استان عراق ، چهارده استان سقوط کرد و در این میان تنها استانهای مرکزی شامل استانهای غربی و صلاح الدین و بغداد از آن جدا بوده و سایر استانها همگی از زیر یوغ استبداد صدامی خارج شد. این قیام همه گیر بود و شیعیان و سنیّان همه در آن سهیم شدند. لیکن با توجه به آزاد شدن مناطق یاد شده که اغلب از ساکنین شیعه مذهب برخوردار بود، قیام یا انتفاضه بیشتر رنگ شیعه گری به خود گرفت . در مدت بسیار کوتاهی ، اکثریت شهرهای مهم عراق از جمله بصره، نجف، کربلا،عماره،کوت و ناصریه و دیوانیه در جنوب و شهرهای مهم و استراتژیک شمال عراق به دست نیروهای مردمی افتاد.

در این مدت که حدود یک ماه بیشتر طول نکشید مردم با تشکیل کمیته های مردمی زیر نظر کمیته ای نه نفره که از سوی مرجعیت حوزه علمیه نجف اشرف آن هنگام مرحوم آیت الله العظمی خوئی تشکیل شده بود، اداره می شد. این کمیته که از برجستگان مردمی و اجتماعی و گاه علمی حوزه انتخاب شده بودند ، هر یک در سویی در امر کارگشایی امور روزمره مردم این شهرها نظارت داشته و سعی داشتند که خونی به ناحق ریخته نشده و ظلمی بر انسانی روا نشود.

اما در این هنگام حادثه ای که رخ داد، تمامی آرزوها را به زیر خاک برد و هیچگاه خاطرات تلخ و تکان دهنده آن ایام از ذهن عراقیها محو نخواهد گردید. زیرا آنچه که پس از قیام مردم عراق در انتفاضه شعبانیه 1991 به عنوان سیاست سرکوب دائمی و بدون مرز از سوی صدام حسین به مورد اجرا گذاشته شد به مراتب تلخ تر بود.

حادثه چنین اتفاق افتاد : آمریکاییان پس از قیام مردم عراق متوجه شدند که ناخواسته زمینه های ایجاد حکومتی مردمی و اسلامی در عراق پا گرفته است و چیزی نمانده است که بغداد را نیز در اختیار گیرند.

در آن هنگام دو لشگر از بغداد به سوی شمال عراق، کربلا و نجف و دیگری از سوی جنوب آن به این منطقه به حرکت درآمد و در این راستا برای قلع و قمع کردن انقلابیون از سلاحهای شیمیایی و بمبهای خوشه ای و ناسالم استفاده کرده و در برخی مناطق از آن جمله در نجف اشرف از شصت موشک زمین به زمین «اسکاد بی » استفاده کردند. حرکتی که هیچگاه از سوی دیکتاتورترین و خون آشام ترین رژیمهای یک قرن اخیر نیز صورت نپذیرفته بود. تمامی منطقه مملو از جنازه های کشته شدگان بود که چندین روز داخل کوچه ها و خیابان ها رها شده و شمار زیادی از آنان خوراک سگهای ولگرد در بیابانها شدند.

انسانهای بی گناه شامل زن و مرد و کودک و سالخورده در دسته های 500 الی هزار نفره تیر باران شده و سپس در گورهای دسته جمعی دفن شدند.

* راز مزارهای کشف شده در اطراف نجف و کربلا

راز مزارهای کشف شده در اطراف شهر محاویل و نجف و کربلا هم اکنون فاش می گردد. به طوری که هم اکنون کمتر خانواده ای را می توان در عراق یافت که صدام حسین عضو یا اعضایی از آن را اعدام و یا زندانی نکرده باشد. صدام ، محو کربلا و به ویژه نجف را از نقشه جغرافیایی عراق در سر می پرورانید و بر این پایه ، کشتارها و فجایع دهشتناکی را در آن صورت داد.

کشتار کربلا و نجف اشرف هیچگاه از اذهان مردم این دیار محو نمی گردد. او حتی شأن جایگاههای مقدس شیعیان در کربلا یعنی حرمین شرفین و نیز مرقد مطهر علوی در نجف را نیز نادیده گرفت و با توپ و تانک بدان حمله ور شد بطوریکه تا حدود شش ماه پس از این سرکوب در حرمهای یاد شده بسته بود تا اینکه رژیم در طی این مدت توانست آثار فجایع خود را در آن از بین برده و سرپوشی بر آن نهد. صدام در ضمن حمله خود به این شهرها بسیاری از مدارس دینی کربلا و نجف از آن جمله مدرسه دارالحکمه که یکی از مراکز تحصیل نجف بود را با خاک یکسان کرد و هم اکنون آثاری جز خرابه های آن به جای نمانده است .

صاحبنظران معتقدند که در این چند روز  حدود سیصد الی پانصد هزار نفر به شهادت رسیدند.

صدامیان ، هزاران نفر را نیز به زندانهای « ابوغریب » و زندان «مرکزی صدام» و سایر زندانها روانه کردند.
مرکز خبر حوزه




موضوع مطلب : خویی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:42 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

به مناسبت 8صفر سالروز ارتحال آیت الله العظمی خوئی
حضرت آیت الله العظمی روحانی: مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی اعلم     فقهای عصر غیبت هستند
در شهامت و استقامت این مرد بزرگ  همین بس که در دوران تسلط بعثی ها، آنان نتوانستند از این مرجع بـزرگ، برگی به نفع خود دریافت کنند، یا در جنگ تحمیلی علیه ایران، دست خطی از ایشان بگیرند و ایشان پـیـوسـته با حفظ مرجعیت و حوزه علمیه نجف، کوچکترین باجی به آنان نداد...

 

 


به گزارش صدای شیعه، اخبار العلما درباره این  بزرگ مرجع تقلید شیعه  می نویسد:
مرحوم آیـت اللّه الـعـظمی خوئی در مدت زعامت خود با مصائب و مشکلات فراوانی روبرو شدند، زیرا پس از تسلط عبدالکریم قاسم بر عراق و کودتاهای مکرر، وضع روحانیت و مردم نجف، دچار مشکل شد. کمونیستهای وطنی از یک سو و بعثیهای بی رحم از طرف دیگر، عرصه را بر روحانیت تنگ کردند خـصـوصـا از سال 1389 که بعثی ها روی کار آمدند، مصائب فراوانی آفریده و آیت اللّه العظمی حکیم و پس از وی آیـت اللّه العظمی خوئی را با مشکلات انبوهی روبرو نمودند.

در شهامت و استقامت این مرد بزرگ همین بس که در دوران تسلط بعثی ها، آنان نتوانستند از این مرجع بـزرگ، برگی به نفع خود دریافت کنند، یا در جنگ تحمیلی علیه ایران، دست خطی از ایشان بگیرند و ایشان پـیـوسـته با حفظ مرجعیت و حوزه علمیه نجف، کوچکترین باجی به آنان نداد و در عین حال نـاملایمات را تحمل می کرد، تا آنجا که گروهی از نزدیک ترین یاران ایشان به جرم خدمت و دیانت به زندان افتادند و از سرنوشت آنان خبری بدست نیامد تا با سقوط رژیم بعث خبر شهادت آنها اعلام شد.

در اینجا پاسخ آیت الله العظمی سید محمد صادق  روحانی به دو سوال درباره شخصیت آیت الله العظمی خوئی (اعلی الله مقامه) را می خوانیم.

سوال: نظرتان درباره شخصیت برجسته و ممتاز آیت الله العظمی خوئی (رحمة الله تعالی علیه) چیست؟

جواب: باسمه جلت اسمائه
ایشان در عرصه علم و فقاهت شخصیتی بی مانند است و سخن یکی از بزرگان درباره ایشان کاملا صدق می کند: هو أستاذی وأستاذ کل من یحفظ عنه العلم فی القرن الأخیر؛ به طور موجز و مختصر عرض می کنم که ایشان اعلم فقها از عصر غیبت تا کنون است و حداقل من کسی را اعلم از او نمی دانم؛ با این تفاسیر ایشان یقینا از مصادیق این روایت شریفه است: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه».خداوند ایشان را رحمت کند و با اجداد طاهرینش محشور نماید.
محمد صادق حسینی روحانی

سوال: آیا این سخن شما که آیت الله العظمی خویی را افضل علما از عصر غیبت تا کنون دانسته اید، مبالغه نیست؟ آیا می توانیم ایشان را اعلم از شیخ انصاری، شیخ مفید، میرزای شیرازی و شهیدین {شمس الدین محمد بن مکی مشهور به شهید اول و زین الدین بن علی معروف به شهید ثانی} و سایر علمای بی همتای دین بدانیم؟

جواب: باسمه جلت اسمائه
ایشان بی تردید از شیخ انصاری اعلم است، و اما شیخ اعظم اگر چه در اصول عملیه و مکاسب اعلم است اما در سایر مسائل فقهی چنین نیست، این مساله بر کسی که کتب فقهی وی (طهارت، زکات، خمس و مباحث دیگر) را دیده باشد، پوشیده نیست.
محمد صادق حسینی روحانی

منبع:
http://www.rohani.ir/page-766.htm




موضوع مطلب : خویی, روحانی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:41 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی


مرجعی صاحب قلم و مروج تألیف؛ کتابشناسی آیت الله العظمی     خوئی
هشتم صفر مصادف است با سالروز رحلت آیت الله العظمی    خوئی، این نوشتار مروری دارد بر مهمترین اقدامات و تألیفات این مرجع عالی قدر و کتاب هایی که در سال های اخیر درباره این شخصیت مذهبی و آرای ایشان منتشر شده اند.


صدای شیعه: آیت اللّه سید ابوالقاسم خوئی، نیمه رجب 1317 هجری قمری درشهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی، در خانواده ای علمی و مذهبی متولد شدند.
 
پدرشان، مرحوم آیت اللّه سید علی اکبر خوئی، از شاگردان اللّه شیخ عبداللّه مامقانی بود که پس از فراغت از تحصیل به زادگاه خود مراجعت کرد و به وظایف روحانی خود اشتغال ورزید. پس از مطرح شدن مشروطیت در ایران و موضع گیری هایی موافقان و مخالفان داشتند، وی سال 1328 هجری قمری شهرستان خوی را به قصد سکونت در نجف اشرف ترک کردند. سید ابوالقاسم نیز در سن 13 سالگی، همراه برادرشان، سید عبداللّه خوئی در سال 1330 به پدرشان پیوستند و در نجف شروع به فراگرفتن ادبیات عرب، منطق و سطوح عالیه کردند. حدود 21 سالگی شایستگی یافتند در درس خارج بزرگترین مدرس حوزه علمیه نجف، یعنی مرحوم آیت اللّه العظمی شیخ الشریعه اصفهانی، حاضر شوند و از علوم و معارف وی بهره گیرند.
 
آیت الله خوئی از موفق ترین مراجع عصر اخیر از نظر تالیف، تصنیف و تقریر به شمار می آمدند و علاوه بر تالیفات گران سنگ و پرمحتوایی که خودشان انجام داده اند، به همان میزان یا بیشتر از آن شاگردان و فارغ التحصیلان مکتب فقهی، اصولی و تفسیری شان تقریراتی نگاشته و نشر داده اند که از آن میان می توان آثار زیر را نام برد؛
 
1 البیان فی تفسیر القرآن
2 نفحات الاعجاز در دفاع از کرامت و عظمت قرآن
3 اجود التقریرات
4 تکمله منهاج الصالحین
5 مبانی تکمله منهاج الصالحین
6 تهذیب و تتمیم منهاج الصالحین
7 المسائل المنتخبه
8 مستحدثات المسائل
9 تعلیقه علی العروه الوثقی
10 رساله فی اللباس المشکوک
11 منتخب الرسائل
12 تعلیقه علی المسائل الفقهیه
13 منتخب توضیح المسائل
14 تعلیقه علی توضیح المسائل
15 تلخیص المنتخب
16 مناسک الحج (عربی)
17 مناسک حج (فارسی، فقه)
18 تعلیقه المنهج لاحکام الحج
19 معجم رجال الحدیث جلد 23 (رجال)
 
مجموع آثار چاپ شده ایشان 43 عنوان است، البته جدای از این آثار مطبوع، آثار مخطوط و چاپ نشده و نوارهای پیاده نشده بسیاری دارند که هنوز به مرحله استفاده عمومی نرسیده اند.
 
ایشان پس از 20 سال تحصیل در نجف اشرف، به درجه اجتهاد رسیدند.  مشهور است پس از انتشار جلد اول کتاب «اجود التقریرات» خویی، که تقریر دروس آیت الله میرزای نائینی است، ایشان را به عنوان یک مجتهد جوان در حوزه نجف معرفی کردند، جمع کثیری از علمای بزرگ در سال 1352 قمری به مقام اجتهادشان گواهی دادند. ایشان در خلال تحصیل، به تدریس نیز می پرداختند و هر کتابی را که می آموختند، کتاب پیش از آن را تدریس می کردند؛ به گونه ای که در این زمینه گفته اند: «زمانی که دومین جلد شرح لمعه را فرا می گرفتم، خود به تدریس و تعلیم اولین جلد این کتاب پرداختم.»
 
حوزه درس ایشان تا پایان عمر ادامه داشت و چنان شهره یافتند که در دو دهه آخر عمرشان، در حوزه های علمیه عراق، بلکه جهان اسلام کم نظیر بودند و صدها نفر از جویندگان علوم و معارف اسلامی در درسشان حضور می یافتند. از شاگردان این مرجع تشیع می توان  آیت الله میرزا جواد تبریزی، آیت الله سیدابوالحسن شیرازی، آیت الله سید جمال الدین خویی، آیت الله باقرشریف قرشی، آیت الله باقر ایروانی و سید محمدباقر حکیم را نام برد.
 
درباره کتاب ها، آرا و افکار این مرجع تقلید شیعی آثار متعددی به رشته تحریر درآمده اند که برخی از مهمترین آنها در سال های اخیر عبارتند از:
 
المسائل المیسره، العبادات و المعاملات، وفق فتاوی سماحه المغفور له آیه الله العظمی السید ابوالقاسم الموسوی الخوئی/ سیدمحمدتقی حکیم/ موسسه احیاء آثار امام خویی/ 1382
 
البیان فی تفسیر قرآن/ ابوالقاسم موسوی الخویی/ /موسسه احیاء آثار امام خویی / 1382
 
محاضرات سماحه آیه الله العظمی السید ابوالقاسم الخوئی فی المواریث/ محمداسحاق فیاض، سیدابوالقاسم خوئی (مترجم)/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی / 1382
 
توضیح المسائل مطابق فتوای مرجع المسلمین زعیم حوزه های علمیه آیه ا ...حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی/ ابوالقاسم خویی / رستگار / 1383
 
المستند فی شرح العروه الوثقی: تقریرا لابحاث الاستاذ الاعظم سماحه ایه الله العظمی السید ابوالقاسم الموسوی الخویی: الصلاه/ مرتضی بروجردی/ موسسه احیاء آثار امام خویی / 1384
 
المستند فی شرح العروه الوثقی؛ تقریرا لابحاث الاستاذ الاعظم سماحه آیه الله العظمی السید ابوالقاسم الموسوی الخویی؛ الصلاه / مرتضی بروجردی/ موسسه احیاء آثار امام خویی/ 1384
 
فهرست نسخه های خطی کتابخانه دارالعلم آیت الله العظمی خوئی (نجف اشرف - عراق) / سیدجعفر حسینی اشکوری/ مجمع ذخائر اسلامی/ 1386
ایبنا
 

 




موضوع مطلب : خویی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:38 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی


مرحوم آیت الله العظمی خویی خطاب به آیت الله العظمی روحانی: شما نور     چشم احقر هستید
آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی از  مراجع تقلید ساکن در قم از شاگردان برجسته و مقرب به مرحوم آیت الله العظمی سید اابولقاسم خوئی هستند...


صدای شیعه: آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی از مراجع تقلید ساکن در قم از شاگردان برجسته و مقرب به مرحوم آیت الله العظمی سید اابولقاسم خوئی هستند، اجتهاد آیت الله العظمی روحانی در سن 14 سالگی با دستخط آیت الله العظمی خوئی و نظر موکد ایشان تایید شده  است و جالب آنکه بعد از مراجعت آیت الله روحانی به قم تا سالها و بیش از دهها بار  این دو مرجع تقلید نامه های مهم و صمیمانه ای را به یکدیگر ارسال کرده اند که بخشی از آنها در سایت رسمی دفتر حضرت آیت الله سید صادق روحانی قرار داده شده است. سایت صدای شیعه با توجه به اهمیت این نامه  نگاری ها تعدادی از آنها را در ویژه نامه مرحوم آیت الله العظمی خوئی قرار می دهد. در زیر متن نامه آیت الله العظمی خوئی به آیت الله العظمی سیدصادق روحانی را با هم می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می
رساند: بعد از تقدیم مراتب مرسومه و استعلام از صحت مزاج شریف خاطر شریف را مستحضر می دارد که یک هفته قبل عریضه ای به خدمت عالی ارسال، الیوم هم رقیمة محترمة غیر مورّخه زیارت، ضرور ایجاب کرد که جواب او را فوری بنویسم. ان شاء الله تعالی از حقیر نسبت به جنابعالی بی ارادتی نخواهد شد. اگر در جواب رقیمه تأخیر می شود از بی اخلاصی و العیاذ بالله از بی اعتنایی نیست. غالباً احقر نمی رسم و جواب مکاتیب تعطیل می شود. چندی قبل ملاحظه کردم که جواب های لازمه تأخیر شده، قسم خوردم تا ده شب هر شبی یک مکتوب بنویسم. یکی از آنها مکتوبی بود که به خدمت عالی ارسال داشتم. جنابعالی نور چشم احقرید. عزت شما عزّت من است. بعد از مردن، حیات من به حیات شماها است. نتیجه عمر و زحمات احقر جنابعالی و امثال آن جناب است. چگونه متصوّر است که احقر کم اعتنایی به شماها بنمایم. احقر که از دنیا خیری ندیده ام به جز تربیت چند نفر که به منزله اولاد و ثمره قلب احقرند. ........

ابوالقاسم موسوی الخوئی
6 ربیع الثانی 1370





موضوع مطلب : خویی, روحانی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:37 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

مناظره و گفت و گو دکتر تیجانی با آیت‌الله العظمى خوئى
دکتر تیجانی سماوی می‌گوید:آنگاه که سنی بودم و تازه به نجف اشرف وارد     شده بودم، توسط دوستم به محضر آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی(ره) راه   یافتم.


صدای شیعه: دکتر تیجانی سماوی می‌گوید: آنگاه که سنی بودم و تازه به نجف اشرف وارد شده بودم، توسط دوستم به محضر آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی(ره) راه یافتم. دوستم چیزی دم گوش سید (آیت الله العظمی خوئی) گفت،‌ سپس به من اشاره کرد تا در کنار آیت‌الله خوئی بنشینم، در آنجا نشستم. دوستم اصرار کرد تا نظر خود و مردم تونس را در مورد شیعیان برای ایشان تعریف کنم... .

گفتم: شیعه در نزد ما از یهود و نصاری هم بدترند، زیرا یهود و نصاری، خدا را می‌پرستند و به موسی و عیسی معتقدند، ولی ما آنچه را از شیعیان می‌دانیم این است که آن‌ها علی را می‌ پرستند و عبادت می‌کنند، و او را تنزیه و تقدیس می‌کنند، و در میان شعیان، گروهی نیز هستند که خدا را می‌پرستند، ولی مقام علی را تا درجه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بالا می‌برند، تا آنجا که می‌گویند: بنا بود جبرئیل قرآن را نزد علی بیاورد، ولی خیانت کرد و نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) برد (و می‌گویند جبرئیل امین، خیانت کرد).!!!

آیت‌الله خوئی، لحظه‌ای سرش را پایین انداخت و سپس فرمود:
«ما گواهی می‌دهیم که جز خدا معبودی نیست، و محمد(صلی الله علیه و آله) رسول خدا است. درود خدا بر او و آل پاکش باد، و گواهی می‌دهیم که علی(علیه‌السلام) بنده‌ای از بندگان خدا است.»

آنگاه به حاضران نگاه کرد و در حالی که به من اشاره می‌کرد گفت: «این بیچاره‌ها را ‌ببینید که چگونه فریب شایعه‌ها و تهمت‌های دروغین را می‌‌خورند ، این چندان عجیب نیست، بلکه بدتر از این هم از دیگران شنیده بودم، «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»؛
آنگاه به من رو کرد و فرمود:
«آیا قرآن خوانده‌ای؟»

گفتم: هنوز ده سال از عمرم نگذشته بود که نیمی از قرآن را حفظ کرده بودم.

فرمود: آیا می‌دانی همه گروه‌های اسلامی، صرف نظر از اختلاف مذاهبشان درباره حقانیت قرآن اتفاق نظر دارند، و قرآنی که در نزد ما است، همان قرآنی است که در نزد شما است؟‌

گفتم: آری، این را می‌دانم.

فرمود: آیا این آیه را خوانده‌ای که:

«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ؛
و محمد نیست؛ جز رسولی که قبل از او پیامبرانی دیگر آمده بودند.»[8]

«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ...؛
محمد رسول خدا است و آنان که با او هستند، نسبت به کافران سخت و قاطع هستند.»[9]

و نیز می‌فرماید:
«مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ؛

محمد پدر هیچ کدام از شما نبود، ولی رسول خدا و خاتم پیامبران بود.»[10]
آیا این آیات را خوانده‌ای؟

گفتم: آری، این آیات را می‌شناسم.

فرمود: پس علی(علیه‌السلام) در میان این آیات کجا است؟ (می‌بینی که سخن از رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) است نه علی، و ما و شما هر دو گروه، قرآن را قبول داریم.) بنابراین چگونه به ما تهمت می‌زنید که ما علی(علیه‌السلام) را تا درجه  پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالا می‌بریم؟

من سکوت کردم و جوابی ندادم.

آنگاه افزود: در مورد خیانت جبرئیل (که تهمت می‌زنید ما شیعیان می‌گوییم جبرئیل خیانت کرد!) این تهمت از تهمت اولی سنگین‌تر است، مگر نه این است که وقتی جبرئیل بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) (در آغاز بعثت) نازل شد،‌علی(علیه‌السلام) کمتر از ده سال داشت، پس چگونه جبرئیل اشتباه می‌کند، و بین محمد(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه ‌السلام) فرق نمی‌گذارد؟

سکوت کردم و در فکر خود، صحت گفتار منطقی ایشان را دریافتم.

ایشان افزودند: «ضمنا به تو بگویم که شیعه تنها گروهی از میان سایر گروه‌های اسلامی است که به عصمت پیامبران و امامان (علیهم‌السلام) معتقد است، قطعا جبرئیل نیز که «روح الامین» است، از هر اشتباهی مصون است.»

گفتم: پس این شایعه‌ها چیست؟

فرمود: این‌ها تهمت و نسبت‌های ناروایی است که برای تفرقه و جدایی مسلمانان جعل کرده‌اند، تو به حمدالله انسان عاقلی هستی، و مسائل را به خوبی تشخیص می‌دهی، اکنون در بین شیعیان گردش کن و حوزه علمیه شیعه را از نزدیک ببین و دقت کن که آیا چنین نسبت‌هایی در میان آن‌ها وجود دارد؟
من در نجف اشرف که بودم چیزهایی را دریافتم، و  به تهمت‌های ناجوانمردانه‌ای که به شیعیان زده می‌شود پی بردم... . [11]


پی نوشتها :
--------------------

[8] - سوره آل عمران، آیه 44.

[9] - سوره فتح، آیه 29.

[10] - سوره احزاب، آیه 40.

[11] - اقتباس و تلخیص از: آنگاه ... هدایت شدم: ص 76 و 78.
 




موضوع مطلب : تیجانی, خویی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:34 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

حکم دست دادن بانوان با فامیل‌های مرد سببی و نسبی
آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی دیدگاه‌های فقهی خود در خصوص     حدود محرم و نامحرم بیان کرد  .

 


صدای شیعه: متن سؤال مرکز خبر حوزه و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:

سوال: با توجه به گستردگی روابط اجتماعی و عدم رعایت برخی آداب و رسوم بین خانواده ها متاسفانه شاهد بروز رفتارهای غیر شرعی در نحوه احوال پرسی بین فامیل های سببی و نسبی هستیم. با توجه به این مساله لطفا بفرمایید حدود روابط مردان و زنان محرم و نامحرم در فامیل چه مقدار است؟ و حکم دست دادن مردان فامیل با دختر عمو، دختر دایی، دختر خاله، دختر عمه، زن دایی و خواهر زن و هم‌چنین زنان فامیل با برادر شوهر، عموی شوهر، پسر عموی شوهر، پسر دایی شوهر، پسر عمه شوهر، پسر خاله شوهر و... چیست؟

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی: «بسم الله الرحمن الرحیم، با اهداء سلام و تحیت؛ دست دادن زن و مرد نامحرم جایز نیست سعی کنید با زبان خوب جلوی این رسم گرفته شود، و این حکم در مورد افراد نامحرم چه فامیل باشند چه نباشند یکسان است. همیشه موفق باشید».




موضوع مطلب : مکارم شیرازی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:34 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی


تبر شبکه‌‌های ماهواره‌ای بر تنه نهاد خانواده روستایی
یک پژوهشگر آسیب های اجتماعی گفت: با افزایش مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای     در روستاها روند زندگی سنتی روستاییان دستخوش تغییراتی شده و باعث ایجاد شکاف نسلی     در جوامع روستایی شده است   .


صدای شیعه: جعفر بای، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان گفت: با توجه به توسعه استفاده‌کنندگان شبکه‌های ماهواره‌ای نهاد خانواده، صفا و صمیمیت که از ویژگی زندگی روستایی است، به مخاطره افتاده و به علت مداخله عناصر غیرخودی دستخوش دگرگونی و تحولات شگرفی گشته است.

وی افزود: به علت غیر مرتبت و نامأنوس بودن مسایل مطرح شده در شبکه‌های ماهواره‌ای و شدت تبلیغات منجر به پذیرش یک نوع باور در افکار عمومی جامعه روستایی شده و به عنوان یک باور قالب، مقبولیت خاصی پیدا و شیوه معیشتی روستاییان را تحت تأثیر قرار داده است.

بای به مصادیق تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر زندگی روستاییان اشاره کرد و گفت: الگوهای رفتاری نسل جدید از نظر نوع پوشش، افکار و اندیشه، نوع معیشت، اشتغال و حتی الگوهای مصرف تحت تأثیر برنامه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: جوانان با الگوبرداری از اندیشه‌های شیطانی شبکه‌های ماهواره‌ای از خانواده‌های خویش انتظاری مشابه آنچه دیده‌اند را دارند و چون این نگاه به لحاظ طبیعی قابل تحقق نیست، به مناقشات خانوادگی دامن زده و با تشنج و درگیری در خانواده زمینه طلاق در جامعه روستایی فراهم می‌شود و این امر موجب بروز بعضی از کج‌روی‌های اجتماعی می‌شود.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی بااشاره به آسیب‌های دیگر سیستم‌های ارتباطی بر جوامع روستایی گفت: اگر قبل از ورود این سیستم‌ها فرهنگ استفاده از آنها نهادینه نشده باشد، استفاده از آنها می‌تواند زمینه بزهکاری‌های جدید را در جوامع روستایی به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این میان مسجد و روحانیت می‌تواند با آگاهی‌بخشی به بزرگسالان و زمینه‌سازی جذب جوانان و نوجوانان استفاده بهینه و اصولی را به آنان آموزش داده و از هرگونه سوء استفاده سیستم‌های ارتباطی جدید جلوگیری کرده و آنها را از عواقب و فرجام استفاده نادرست از این ابزارها آگاه سازند.




موضوع مطلب : ماهواره
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:33 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

دستگیری فروشنده 17 ساله داروهای جنسی     !
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز از دستگیری فروشنده 17 ساله داروهای جنسی غیربهداشتی در فضای مجازی خبر داد.

 


صدای شیعه: ایسنا نوشت:

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز از دستگیری فروشنده 17 ساله داروهای جنسی غیربهداشتی در فضای مجازی خبر داد.
سرهنگ محمدمهدی کاکوان با بیان اینکه ماموران پلیس فتا در رصد اینترنتی به سایت فروش داروهای غیرمجاز و داروهای غیرمجاز جنسی برخوردند گفت: ماموران در بررسی‌ها و با قرار صوری دو انبار بزرگ نگهداری این داروها را کشف و ضبط کردند. وی افزود: ماموران در هنگام پلمپ این انبارها نتوانستند متهم اصلی را که متواری بود، دستگیر کنند.

کاکوان افزود: کارآگاهان در بررسی حساب بانکی این فرد دریافتند که این فرد با استفاده از خطوط متعدد ایرانسل اقدام به جذب مشتری کرده و پس از آن شماره حساب‌های متعلق به غیر را در اختیار خریداران قرار می‌داد.
به گفته وی این متهم متواری با دادن مبالغی پول به افراد غیر از آنان می‌خواست که اقدام به بازکردن شماره حساب عابربانک کنند و پس از آن کارت و حساب را در اختیار متهم قرار می‌دادند.
رییس پلیس فتای استان البرز با بیان اینکه تلاش کارآگاهان برای یافتن سرنخی از متهم متواری ادامه داشت، گفت: کارآگاهان در رصد اینترنتی دریافتند که این فرد با راه‌اندازی یک سایت فروش محصولات و داروهای جنسی مجددا به فعالیت‌های مجرمانه خود ادامه می‌دهند.
وی با بیان اینکه کارآگاهان در دو مرتبه از فروشگاه این مرد خرید کرده و اعتماد او را جلب کردند، گفت: ماموران در مرحله سوم با درخواست و سفارش یک محموله سنگین از وی خواستند که به صورت حضوری ضمن دریافت محصولات و داروی مورد نظر پول را نقدا به وی تحویل دهند که این فرد بر خلاف هماهنگی‌های انجام شده بر سر قرار صوری حاضر نشد اما کارآگاهان محدوده محل فعالیت و منزل این فرد را شناسایی کردند.
کاکوان با بیان اینکه کارآگاهان 25 ساعت عملیات تعقیب و مراقبت متهم را انجام دادند، گفت: سرانجام این متهم 17 ساله به نام سامان دستگیر شد.
رییس پلیس فتای استان البرز با بیان اینکه در بررسی‌های مشخص شده از سوی ماموران معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبلغ 60 میلیون جریمه برای این فرد در نظر گرفتند، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که این داروها مجوز وزارت بهداشت نداشتند.
به گفته وی متهم ضمن اعتراف به بزه انتسابی عنوان کرد که قصد داشته است در چرخه توزیع دارو تسهیل ایجاد کند.




موضوع مطلب : جنسی
پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:32 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی


رحم اجاره‌ای 2 تا 9 میلیون تومان! / پدیده‌ای به نام مادران حامل مد    روز!
مجید ابهری، جامعه‌شناس اعتقاد دارد که باید سازمانی مسئولیت اصلی این ماجرا را در یک بیمارستان به عهده بگیرد. به اعتقاد ابهری سازمان بهزیستی می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. او اعتقاد دارد وقتی این موضوع در قالب قانون صورت گیرد جلوی سوءاستفاده‌های بعدی گرفته می‌شود.

 

 


صدای شیعه: ناباروری سومین عاملی است که ممکن است کیان یک خانواده ایرانی را به خطر بیندازد و بعد از اعتیاد ومشکلات جنسی آنها را به سمت طلاق بکشاند. اما علم این روزها آنقدر پیشرفت‌ کرده تا راهی را برای جلوگیری از پاشیده شدن یک َآشیانه جلوی پای زوج‌های نابارور بگذارد. راهی که متخصصان از آن به عنوان آخرین راه یاد می‌کنند؛ رحم‌های اجاره ای. رحم‌‌های اجاره‌ای امروز نه تنها در خانواده‌های ایرانی؛ که در بسیاری از کشور‌های دنیا راهی است برای بچه دار شدن خانواده‌هایی که رحم مادر خانواده به دلایل مختلف نمی‌تواند در 9 ماه بارداری میزبان کودک خود باشد. اما عدم شفاف‌سازی این روش و فرهنگ‌سازی مناسب باعث شده تا دوباره پای دلال‌ها و واسطه‌ها به مسئله باز شود و بازار سیاهی در کنار این اتفاق خوشایند به‌وجود‌آید. بازاری که امروز در خفا رحم اجاره‌ای را بین 2 تا 9 میلیون به فروش می‌رساند البته وقتی پای متقاضی خارجی از کشورهای دیگر به میان می‌آید واسطه قیمت را به 25 میلیون هم می‌کشاند. از سوی دیگر نبود قانون مشخص و نظارت کافی باعث شده تا این مسئله خود به مشکلات دیگری در زندگی زوجین منجر شود.

ساعت شنی!

شاید یکی از جدی‌ترین برنامه‌های ساخته شده درباره مادران حامل(رحم‌های اجاره ای) سریال«ساعت شنی» بود که نگاه آسیب‌شناسانه‌ای به مسئله داشت و تا حدود‌ زیادی توانست که ذهن جامعه را با این روش تازه آشنا کند. رحم اجاره‌ای در سایر کشور‌ها خیلی زود جای خود را بازکرد. سایت‌های زیادی اخباری از رحم اجاره‌ای و حتی استفاده از رحم خواهر، مادر یا مادربزرگ به عنوان رحم اجاره‌ای را بازتاب می‌دهند. به گفته «مجید ابهری» آسیب‌شناس، مطالعه آمارهای سالانه در کشور نشان می‌دهد که هر سال 100 هزار نفر به جمعیت نابارور ایرانی اضافه می‌شود و سازمان بهداشت‌جهانی سهم نازایی در ایران را در میان جمعیت بارور 12 درصد اعلام کرده است. به گفته او براساس این دو آمار ناباروری در لیست آمارهای طلاق در کشور ما جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و می‌توان گفت سومین دلیل طلاق در ایران بعداز اعتیاد و مشکلات جنسی و عدم تفاهم است. به گفته ابهری برای درمان ناباروری امروز روش‌هایی انتخاب می‌شود که خالی از ابعاد روانی واجتماعی نیست. گذشته از رحم اجاره‌ای در میان زوج‌های ایرانی، معمولا جراحی لقاح انجام می‌شود که به
AZF معروف است. احتمال بچه‌دار شدن در این روش 20 تا 30 درصد است که هزینه بسیار سنگینی دارد اما باز هم از سوی خانواده‌های ایرانی آزمایش می‌شود. البته مجید ابهری استفاده از «رحم اجار ه ای» را آخرین راه حل برای گره گشایی از مشکل ناباروری می‌داند. یک طرف این ماجرا به گشودن گره از زندگی زن و شوهری منجر می‌شود که سال هاست در حسرت پدر و مادر شدن مانده‌اند و در سمت دیگر‌ فقر پای زنی دیگر‌ را به ماجرا باز می‌کند که برای برطرف کردن نیاز مالی قبول می‌کند جنین زن و شوهر دیگری را در رحم خود پرورش دهد. این مسئله به گره‌گشایی مشکلات بسیاری از خانواده‌ها منجر شده‌است. هرچند به یک کار تجاری تبدیل شده تا بخشی از زنان که عمدتا نیازمند و فقیر هستند از این روش برای تامین مخارج زندگی خود و فرزندانشان بهره می‌گیرند.

انعقاد قرارداد!



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

پنج شنبه 90 بهمن 27 :: 12:28 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

تغییر وضعیت روس  پیگری در ایران
با این که سن    فحشا در ایران به 14 سال رسیده است ما شاهد افزایش روس پیگری درزنان طبقه متوسط هستیم

 


صدای شیعه: امان الله قرایی مقدم استاد دانشگاه و آسیب شناس در گفت و گو با دنیای صنعت درباره وضعیت روس پیگری در ایران گفت: با این که سن فحشا در ایران به 14 سال رسیده است ما شاهد افزایش روسپیگری درزنان طبقه متوسط هستیم.

او گفت: در تحقیقی که سال گذشته در کرج انجام دادم از یک نمونه 860 نفره 33درصد زنان روسپی متاهل بودند و ارتباط های چندگانه داشتند. منتهی نتایج این تحقیق رابه علت حساسیت هایی که در جامعه وجود داشت، منتشر نکردم تا اینکه امسال مدیر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کره که 50 درصد زنان روسپی متاهل هستند.

این آسیب شناس ادامه داد: 23 درصد این زنان به دانشجویانی که پرسشنامه پر می کردند، گفته بودند داشتن رابطه با یک نفر بیانگر امل بودن است. 7 درصد از آن ها اگرچه تن به روس  پیگری داده بودند اما از این وضعیت ناراضی بودند و 3 درصد هم درباره رضایت یا عدم رضایت خود از تن فروشی سکوت کرده بودند.

قرایی مقدم یادآورشد: این افراد به طبقه متوسط جامعه تعلق داشتند و دلایل متفاوتی نیز برای کار خود عنوان کرده اند،مانند نارضایتی جنسی از همسر، برخوردهای نامناسب مرد، نیاز به رفاه بیشتر برخی از این دلایل هستند. سیاست های غلط در عرصه فرهنگی و اجتماعی مانند محرومیت‌ها، محدودیت‌ها، امیال سرخورده و فروخورده یکی از علل رخ داد این پدیده در جامعه است.

اودر تبیین این وضعیت تصریح کرد: من نظریه ای با نام فضای حیاتی تئوریزه کرده ام. فضای حیاتی جایی است که مجموع نیروهای برانگیزنده بر نیروهای بازدارنده غلبه می کنند. در مورد این زنان باید گفت نیروهای برانگیزنده بر بازدارنده مانند مجازات های سنگینی که در ایران درباره زنای محصنه وجود دارد، طلاق و پایبندی به مذهب غلبه کرده است.

این اسیب شناس تاکید کرد: ما شاهد یک هرج و مرج جنسی در جامعه هستیم و این امر تنها به زنان اختصاص ندارد بلکه در مورد مردان هم هست. برای برون رفت از این وضعیت باید آموزش های لازم به مردان و زنان جوان برای انتخاب همسر،مهارت های زندگی مشترک در جامعه داده شود. همچنین ترویج نشاط و شادی هم در جامعه همراه با بالا بردن اوقات فراغت برای خانواده ها مهم و ضروری است.

قرایی مقدم بیان کرد: این تحقیق در مناطق مختلف کرج از جمله ترمینال های اتوبوس رانی و ایستگاه های مترو،45 متری،ملک آباد،پارک شهید چمران،فاتح انجام شده بود.




موضوع مطلب : روس پیگری, فحشا
<   1   2   3   4   >