سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
یکشنبه 89 اسفند 1 :: 1:16 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

راز طولانی بودن عمر امام زمان(عج)


مسأله طول عمر حضرت ولی عصر (عج)، عنایت الهی است و اگر عنایات او نبود، رویدادهای بی شمار و مصائب روزگار و پیامدهای بد در کمین آن حضرت بود. خداست که او را از این حوادث حفظ کرده و عمر طولانی بخشیده است.
منبع خبر: www.hawzahnews.com


حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به این سؤال که حضرت مهدی(ع) در سال 255ق. دیده به جهان گشوده است و اکنون از تولد او بیش از 1000سال می گذرد چگونه بشر می تواند چنین عمر طولانی داشته باشد، مرقوم داشته اند: این سؤال را از دو راه می توان پاسخ گفت:
 
1. روش غیبی
 
با توجه به آنچه قرآن مجید و روایات، از طولانی بودن عمر گروهی گزارش می دهد که هرگز با مقیاس های ما تطبیق نمی کند. می توان به این سؤال پاسخ داد. قرآن درباره نوح(ع) می فرماید: «فَلَبِثَ فِیِهِ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسینَ عاماً».[1] «او در میان قوم خود 950 سال زیست».
 
این آیه تنها به دوران تبلیغ آن حضرت اشاره دارد. امّا این که پس از طوفان چه مقدار عمر کرد و یا قبل از تبلیغ چه مقدار عمر کرده بود، آیه متذکر آن نیست.
همچنین قرآن درباره یونس(ع) یادآور می شود که اگر او در شکم ماهی خدا را تسبیح نمی گفت، تا روز رستاخیز در شکم آن ماهی می ماند:
 
«وَلَوْلا انّهُ کانَ مِنَ المُسَبِّحینَ * لَلَبِثَ فی بَطْنِهِ إِلی یَومِ یُبْعَثُون».[2] «اگر از تسبیح گویان نبود، تا روز رستاخیز در شکم آن می ماند».
 
بنابراین، همان خدایی که این دو ولّی را تا این حد زنده نگاه داشته یا می توانست زنده نگاه دارد، چرا آخرین وصی و ذخیره خود را تحت عنایات خود، زنده نگاه ندارد؟ در این مورد به آیه شریفه توجه کنید:
 
«وَما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ».[3] «آنها خدا را چنان که شایسته اوست نشناختند».
 
مسأله طول عمر حضرت ولی عصر، مسأله عنایات الهی است و اگر عنایات او نبود، رویدادهای بی شمار و مصائب روزگار و پیامدهای بد در کمین آن حضرت بود. خداست که او را از این حوادث حفظ کرده و عمر طولانی بخشیده است و به قول شاعر:
 
خدایی که جهان پاینده دارد      تواند حجتی را زنده دارد
 
2. روش طبیعی
 
از آنجا که در علم طب و زیست شناسی، برای عمر انسان حدی معین نشده که تجاوز از آن امکان نداشته باشد، می توان با یافتن علل پیری و مرگ زودرس و مقابله با آنها، طول عمر بشر را افزایش داد، چنان که هم اکنون بر اثر پیشرفت های علم طب و بهداشت عمومی در کشورهای پیشرفته، متوسط طول عمر انسان ها افزایش یافته است، مثلاً در آمریکا در سال 1901، عمر متوسط مردان 23/48سال و زنان 80/51سال بوده، ولی در سال 1944 عمر متوسط مردان به 50/63 و زنان به 95/68سال رسیده است. این افزایش بیشتر شامل وضع تغذیه و بهداشت در دوران کودکی و بهبود وضع درمان و پیشگیری مخصوصاً در بیماری های واگیردار است، ولی در بیماری های استحاله ای مانند تصلب شرایین هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است. [4]
 
این آمار مربوط به اعصار پیشین است، ولی اکنون وسایل بهداشت و درمان و تغذیه بهبود یافته و حتی در ایران، میانگین عمر  بالا رفته است.
 
طول عمر بیشتر به وراثت، محیط زیست، نوع کار و شغل از نظر فشار روحی و عصبی و نیز تغذیة صحیح بستگی دارد.
 
افزایش طول عمر به خودی خود علت مرگ نیست، بلکه بر اثر بیماری ها و عادات مضر، اعضای اصلی بدن فرسوده شده و از کار می افتند. هم اکنون عمر بالای صد سال فراوان دیده می شود و در کشورهایی نظیر ترکیه و قفقاز و کشورهای بالکان، به علت شرایط زیست محیطی و تغذیه طبیعی و سالم، افراد بالای صد سال فراوان دیده می شوند.
 
در تاریخ زندگی انسان، افراد معمّر فراوان دیده شده اند، حتی کتاب هایی تحت عنوان «المعمّرون» نوشته شده است.
 
[1]  عنکبوت/14
[2] صافات/143 144
[3] انعام/91
[4] دادگستر جهان، ص 177 تا 182.




موضوع مطلب : امام زمان, سبحانی, طول عمر