سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
چهارشنبه 92 فروردین 28 :: 12:42 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

ازجمله کتبی که وزارت علوم برای مقطع کارشناسی رشته الهیات قرار داده کتب اعتقادی زیر است:

موسوعه اعتقادی بر پایه قرانم وح دیث ری شهری

تجرید الاعتقاد خواجه نصیر طوسی

معرفت فطری خدا رضا برنجکار

توحید الامامیه ملکی میانجی

عقاید الامامیه مظفر

الاهیات سبحانی

خداشناسی مصباح یزدی

آشنایی با علوم اسلامی کلام مطهری

آشنایی با علوم اسلامی کلام برنجکار

عدل الهی مطهری

عدل در جهان بینی توحیدی ری شهری




موضوع مطلب : وزارت علوم, سر فصل دروس, کارشناسی, الهیات, دانشگاه, اعتقادات
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:40 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

برخی زنان به اصطلاح روشن فکر کار کردن زن در جامعه را نوعی کمک به برقراری تساوی حقوق زن و مرد م دانند اما این فکر مخالف سیره زهرایی است.

در روایت است که وقتی پیامبر کارهای بیرون را به علی سپرد و کارهای درون خانه را به زهرا، فاطمه فرمود: چقدر خوشحالم که رسولخدا مرا از برخورد با نامحرمان معاف کرد

 آیا زنان جامعه اسلامی ما هم اینگونه فکر می کنند یا فقط گریه کردن بر حضرت زهرا را بدون عمل به سیره آن حضرت دوست دارند؟ گریه بر مصائب ان بانو خوب است اما کافی نیست بیایید جامعه را به سوی سیره زهرایی سوق دهیم.




موضوع مطلب : حجاب, زن, فاطمه, زهرا, کار در منزل, نا محرم, زنان, جامعه اسلامی
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:35 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

در حدیثی آمده است که حضرت زهرا فرموده اند:

آنچه برای زنان نیکوست این است که مردان نامحرم رانبیند و نامحرمان نیز او را نگاه نکنند.(بحار الانوار، ج 11، ص 36)

زهرایی زندگی کردن سخت است اما عالی است. بیاییم جامعه مان را زهرایی کنیم.




موضوع مطلب : حدیث, حجاب, زهرا
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:21 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

تاویل در اینجا به معنای بیان باطنی آیه است یعنی معنایی غیر از معنای ظاهر که توسط معصومین بیان می شود

درباره آیات مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19)
بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20)
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21)
یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22) از سوره رحمن امد هاست که:

خداوند فرمود من خداوندم و دو دریا فرستادم علی بن ابی طالب دریای علم و فاطمه دریای نبوت که به هم می پیوندند.  برزخ یعنی مانع و مانع بین این دو دریا رسول خداست تا علی به خاطر دنیا غمگین نشود و فاطمه به خاطر دنیا با شوهرش نستیزد. ای گروه جن و انس جرا ولایت امیر مومنان و محبت فاطمه را تکذیب می کنید؟ لؤلؤ امام حسن و مرجان امام حسین است (مناقب ابن شهر آوب، ج 3، ص 319)




موضوع مطلب : علی, تفسیر, زهرا, سوره رحمن, باطن, بطن, حسن, حسین
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:9 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

پیامبر 4 فرزند داشت:

دو پسر و  یک دختر از خدیجه و یکی هم ابراهیم.

هر دو پسر خدیجه در کودکی درگذشتند. قاسم پیش از بعثت متولد شد. عبد الله بعد از بعثت متولد شد لذا به او طیب و طاهر لقب داده شد.

البته پیامبر دختر خوانده هایی هم داشت.این باعث شده به اشتباه زینب و رقیه را دختران واقعی پیامبر بدانند.(ر.ک:مردم می پرسند،محمد رضافقیه ایمانی، ص 37-38)




موضوع مطلب : فرزندان پیامبر, فاطمه, خدیجه
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:0 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :إنَّ فاطِمَةَ بَضعَةٌ مِنّی، مَن آذاها فَقَد آذانی، ومَن غاظَها فَقَد غاظَنی، ومَن سَرَّها فَقَد سَرَّنی‏ فاطمه، پاره تن من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده ، و هر کس او را غضبناک کند، مرا غضبناک کرده است، و هر کس او را شاد سازد، مرا شاد ساخته است.أمالى صدوق: ص 165، ح163 / دانشنامه قرآن و حدیث : ج‏3، ص48 با توجه به حدیث مذکور و تاریخ نوشته شده اهل سنت آیا فاطمه از سقیفه ای ها و عملشان و غاصبان فدک و ضارباتن و هتاکان بیت الوحی و صاحب آن، روی برنگرداند؟ آیا این روی گردانی نشان غضب و عدم رضایت نیست؟

آیا خدا از آنها راضی است؟

خود اهل سنت هم شبیه همین حدیث را آورده اند که:

پیامبر فرمود: ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک(مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 153)




موضوع مطلب : فاطمه, زهرا, شهادت, غصب, فدک, خلافت, اهل سنت
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 11:54 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

پیشینه آنرا در حدیثی از منابع اهل سنت پی می گیریم. که رسول خدا فرمود:

نزل ملک من السماء فاستأذن الله ان یسلم علیّ فبشرنی ان فاطمة سیدظ نساء اهل الجنة

فرشته ای از آسمان فرود آمد و از جانب خداوند اذن گرفت تا بر من سلام کند او مرا بشارت داد که فاطمه بهترین زنان اهل بهشت است. (مستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 151)

در روایتی دیگری آمده است:

یا فاطمة الا ترضین ان تکونی سیدة نساء العالمین؟(فتح الباری، ج 7، ص 84؛ صحیح مسلم، ج 3، ص 158)

ای فاطمه آیا راضی نمی شوی که بهترین زنان اهل عالم باشی؟

حال ای اهل انصاف آیا نیکوست تا با"به اصطلاح اجتهاد صحابه" سیده نساء عالم بین در و دیوار قرار گیرد و جنینش سقط شود بازویش ورم کند از آن ضربه و جراحت شهید گردد. حق شرعی خلافت شوهرش و جانشین پیامبر به خاطر اجتماع کذایی امت که برخی بزرگان صحابه از جمله علی و ابوذر و سلمان و .. در آن نبودند، غصب شود یا حق شرعی خودش که در قرآن نیز وارد شده که ورثه از میت ارث می برند با بهانه کذب عدم ارث بردن خانواده نبوت از انبیاء که مخالف ظاهر آیه وورث سلیمان داوود(سلیمان از داود ارث برد) است(نمل/16) یعنی فدک غصب شود؟

علیک بالانصاف ف التحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0




موضوع مطلب : فاطمه, زهرا, غصب, سیده نساء العالمین
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 2:36 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

دانلود سخنرانی استاد حجت لاسلام کامران اویسی به مناسبت شهادت حضرت زهرا فروردین 92

در چند قسمت 5 دقیقه ای

قسمت اول

http://uplod.ir/21zbjsc6fqlp/part1.mp3.htm

قسمت دوم

http://uplod.ir/veacslb7b4b8/part2.mp3.htm

قسمت سوم

http://uplod.ir/qf8xr5n33lc2/part3.mp3.htm

 

 




موضوع مطلب : کامران اویسی, سخنرانی, قرآن, تفسیر, قدر, دخان, شهادت زهرا, حجت الاسلام کامران اویسی
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 1:14 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

شروع کلاسهای صوت و لحن

 استاد اویسی

ترم بهار

در حرم حضرت معصومه

روزهای زوج ساعت 18 تا 22




موضوع مطلب : اطلاعیه, قرآن, صوت و لحن, قرائت, استاد اویسی, کامران اویسی, حجت الاسلام اویسی, حرم حضرت معصومه, قم
یکشنبه 92 فروردین 25 :: 12:18 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

متن سخنرانی حجت الاسلام کامران اویسی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در دبیرستان ماندگار امام صادق (ع) قم مورخه 24 فروردین 92

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ 

فضیلت تلاوت سوره‏ دخان

‏1- پیامبر (ص):" کسى که سوره دخان را شب و روز جمعه بخواند خداوند خانه‏اى در بهشت براى او بنا مى‏کند".[1]

2- پیامبر (ص):" کسى که سوره دخان را در شبى بخواند صبح مى‏کند در حالى که هفتاد هزار فرشته براى او استغفار مى‏کنند".[2]

3- امام باقر (ع):" کسى که سوره دخان را در نمازهاى فریضه و نافله بخواند خداوند او را در زمره کسانى که روز قیامت در امنیت به سر مى‏برند مبعوث مى‏کند و او را در سایه عرشش قرار مى‏دهد، و حساب را بر او آسان مى‏گیرد و نامه اعمالش را به دست راستش مى‏دهد".[3]

ظاهر آیه

1- در این آیه پروردگار قسم یاد نموده به قرآنی که دلیل است بر صحت نبوت پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله که در آن بیان حلال و حرام و احکام و فصل حکومت شده

2- آن قرآن را در شب مبارک که لیلة القدر است نازل نموده و براى آن مبارک خواند که در آن شب قدر، پروردگار نعمت‏هاى خود را بین خلایق تا شب قدر سال آینده قسمت می نماید و قرآن بتمامه در آن شب قدر به بیت المعمور و قلب مبارک پیغمبر اکرم دفعة نازل شد سپس در مدت بیست و سه سال جبرئیل آنرا بتدریج و در موارد مخصوص بر آنحضرت القاء کرد تا خلق را از عذاب روز قیامت آگاه کرده و بترساند.

3- در آن شب هر امرى با حکمت و تدبیر نظام احسن معین و ممتاز می گردد و تعیین آن امر از جانب پروردگارى که فرستنده پیغمبرانست، خواهد بود.[4]

باطن آیه

و در اصول کافى در باب مولد امام موسى الکاظم علیه السلام روایت کرده که شخصى نصرانى از آن حضرت سؤال کرد که چیست تفسیر باطنى حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ حضرت فرمودند که مراد در باطن قرآن

1- «حم» محمدست صلوات اللَّه علیه و آله و نام نامى آن حضرت در کتابى که براى هود پیغمبر نازل شده حم است و این حم دو حرفست از حروف محمد که از آن بطریق رمز بمحمد تعبیر شده

2- و مراد از «الْکِتابِ الْمُبِینِ» امیر المؤمنین علیه السلام است

3- و مراد از «لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ» فاطمه زهرا است صلوات اللَّه علیها

4- و مراد از فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ رجل حکیم است که بیرون مى‏آید از آن خیر بسیار و رجل حکیم یعنى از آن حضرت داناى بسیار که هر کدام امام زمان خود باشند از حضرت امام حسن تا صاحب الامر علیهم السلام متولد و متحقق خواهد شد.[5]

 

رابطه بین سوره های دخان و قدر و کوثر

1- و منظور از" مبارک بودن آن شب" این است که ظرفیت خیر کثیرى را داشت، چون" برکت" به معناى" خیر کثیر" است، و قرآن خیر کثیرى است که در آن شب نازل گشت، و رحمت واسعه‏اى است که دامنه‏اش همه خلق را گرفت.[6]

2- از طرفی نیز در سوره کوثر آمده است که "انا اعطیناک الکوثر". درباره کوثر نیز خیر کثیر معنا کرده اند.

3- از سوی دیگر شب قدر از هزار ماه بهتر است یعنی " خیر من الف شهر".

4- در نتیجه می توان گفت هم لیله مبارکه ظرفیت خیر کثیر را دارا است هم خیر کثیری به پیامبر (ص) داده شده است. و طبق روایات آن خیر کثیر وجود فاطمه (س) است. پس اوست شب قدر و شب مبارک و خیر کثیر.

باطن سوره قدر

علامه مجلسی روایتی آورده است:

اما این آیه:

1- لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یعنى فاطمه‏ زهرا علیها السّلام.

2- و این آیه: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها ملائکه در اینجا مؤمنین هستند (ائمه) که داراى علم آل محمّدند روح عبارت از روح القدس است که او در فاطمه علیها السّلام است‏

3-  مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ‏ میفرماید: از هر امرى در سلامت هستند

4- حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ تا وقتى که قائم آل محمّد قیام کند.[7]

در روایت دیگری نیز آمده است:

امام صادق علیه السّلام در تفسیر سوره قدر فرماید:

1- در آیه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ  منظور از «اللیلة» فاطمه‏ علیها السّلام،

2- و منظور از «القدر» خداوند است،

3- پس هر که فاطمه‏ را به واقع بشناسد لیلة القدر را درک کرده است،

4- و همانا او را فاطمه نامیدند چون مردمان از کسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند.[8]

در تأیید این ارتباط روایتی وارد شده است که وجه اشتراک همه این سوره ها این است که شیعه می تواند با استفاده از آنها بر دشمنان مخاصمه نماید:

أبی جعفر- علیه السّلام- قال: یا معشر الشّیعة، خاصموا بسورة «إنّا أنزلناه»[9] تَفْلُجُوا[10]، فو اللَّه، إنّها لحجّة اللَّه على الخلق بعد رسول اللَّه- صلّى اللَّه علیه و آله- و إنّها لسیّدة دینکم، و إنّها لغایة علمِنا. یا معشر الشّیعة، خاصموا ب حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ،: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فإنّها لِوُلاة الأمر خاصّة بعد رسول اللَّه- صلّى اللَّه علیه و آله-.[11]

چرا زهرا را لیله گفته اند؟

تسمیه سیده نساء العالمین به "لیله"

1- بطریق مجازست و میتواند که علاقه مجاز این باشد که آن حضرت مانند شب بحجاب عصمت مستور و مخفى است 2- یا آنکه چون غالب اوقات زوج در شب جا مى‏گیرد پیش زوجه ازین جهت تعبیر آن حضرت بلیله شده باشد.[12]

 نتیجه معنای باطنی آیه

 ضمیر "انزلناه" راجع است بامیر المؤمنین و ظاهرا حاصل معنى آیات این باشد که قسم بمحمد و بوصى او امیر المؤمنین علیه السلام که تزویج کردیم امیر المؤمنین را بفاطمه زهرا و بتحقیق ما انذار کننده‏ایم عباد را در باب امامانى که از سیده نساء العالمین صلوات اللَّه علیها عرصه جهان را منور میسازند زیرا که هر که قبول ولایت ایشان نکند بعذاب ابد معذب خواهد گشت و در فاطمه زهرا علیها السلام جدا کرده میشود هر امام حکیم دانا یعنى از بطن او بیرون مى‏آیند ائمه معصومین از امام حسن تا قائم آل محمد صلوات اللَّه علیه و علیهم اجمعین.[13]

چرا زهرا را لیله گفته اند؟(رابطه زهرا با شب)

تسمیه سیده نساء العالمین به "لیله"

1- بطریق مجازست و میتواند که علاقه مجاز این باشد که آن حضرت مانند شب بحجاب عصمت مستور و مخفى است 2- یا آنکه چون غالب اوقات زوج در شب جا مى‏گیرد پیش زوجه ازین جهت تعبیر آن حضرت بلیله شده باشد.[14]

بله رابطه دیگری هم دارد(روضه)

وهب بن منبّه از ابن عبّاس نقل مى‏کند که گفت:پس از آنکه فاطمه علیها السّلام رحلت کرد اسماء گریبان خود را پاره کرد و خارج شد، آنگاه با حسنین علیهما السّلام مصادف شد، ایشان به وى فرمودند: مادر ما کجاست؟ اسماء جوابى نداد. آنان وارد خانه شدند دیدند مادر بزرگوارشان خوابیده است. امام حسین مادر خود را حرکت داد دید از دنیا رفته است. آنگاه در حالى خارج شدند که مى‏فرمودند: یا محمّداه! یا احمداه! امروز به علّت فوت مادرمان مصیبت تو براى ما تجدید شد.پس از این جریان متوجه حضرت امیر که در مسجد بود شدند و آن حضرت را از رحلت مادرشان آگاه نمودند. امیر المؤمنین على علیه السّلام بعد از شنیدن این خبر دلخراش غش کرد، آب به صورت آن حضرت پاشیدند تا به هوش آمد، آنگاه حسنین علیهما السّلام را برداشت و داخل خانه حضرت‏زهرا علیها السّلام شد. اسماء را دید که بالاى سر زهرا نشسته گریه مى‏کند و مى‏گوید: یتیمان حضرت محمّد چه کنند، بعد از فوت جدّ شما دل ما به فاطمه خوش بود! بعد از فاطمه به چه کسى دل خوش کنیم! آنگاه حضرت على بن ابى طالب علیه السّلام صورت مبارک فاطمه زهرا را باز کرد رقعه‏اى نزد سر آن بانوى معظّمه یافت که در آن نوشته بود:

یا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى‏باشم. خدا مرا در دنیا و آخرت براى تو تزویج نمود. یا على! تو از دیگران براى (غسل و کفن) من مقدّم هستى، مرا حنوط کن غسل بده، شبانه مرا دفن کن، شبانه بر بدنم نماز بگزار، شبانه به خاکم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى[15].

خدا نکند مادری را مقابل بچه اش بزنند چون تا بچه زنده است فراموش نمی کند لذا در مجلس معاویه وقتی چشم امام حسن به مغیره افتاد رنگ مبارکش تغییر کرد

انت الذی ضربت امی فاطمه حتی ادمیتَها[16]

گل یاس علی نیلوفری شد                         رخ خورشید او خاکستری شد

پیش چشم علی  جان می سپاری                  از چه خواهی مرا تنها گذاری

ای خدا مادرم زهرا جوان است                   از چه رو قامتش همچو کمان است[17]

فاطمه جان فاطمه فاطمه جان

 

 


 

[1] . من قرأ سورة الدخان لیلة الجمعة و یوم الجمعة بنى اللَّه له بیتا فى الجنة.( الموسوعة القرآنیة، ج‏11، ص 163)

[2] . من قرأ سورة الدخان فى لیلة، اصبح یستغفر له سبعون الف ملک. (همان)

2. الموسوعة القرآنیة، ج‏11، ص 163.

[4] . تفسیر جامع، ج‏6، ص  278.

[5] . ترجمه بیان السعادة، ج‏13، ص 9؛ تفسیر الصافی، ج‏4، ص 404؛ تفسیر شریف لاهیجی، ج‏4، ص 101؛ تفسیر جامع، ج‏6، ص 279- 283؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص 9- 11.

[6] . ترجمه المیزان، ج‏18، ص 197.

[7] . بخش امامت ( ترجمه جلد 23 تا 27بحار الأنوار) ؛ ج‏3 ؛ ص66.

[8] . زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى ؛ ص344.

[9] . فی «ض» و البحار:+/ « «فِى لَیْلَةٍ الْقَدْر»». (الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏1،  ص619، پاورقی).

[10] . فی «ف»: «تفلحوا». و «تَفْلُجُوا»، أی تظفروا و تفوزوا، من الفَلْج بمعنى الفوز و الظفر، یقال: فَلَجَ الرجل على خصمه إذا غلبه. راجع: الصحاح، ج 1، ص 335 (فلج). (همان).

[11] . تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏12، ص 116.

[12] . تفسیر شریف لاهیجی، ج‏4، ص 101.

[13] تفسیر شریف لاهیجی، ج‏4، ص 101- 102.

[14] . تفسیر شریف لاهیجی، ج‏4، ص 101.

[15] . حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی‏ بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً زندگانى حضرت زهرا علیها السلام، ترجمه بحار الأنوار، ص 677.     

[16] . گلچین احمدی، ج 5، ص 32-33.

[17] . گلچین احمدی، ج 5، ص 29.

متن سخنرانی حجت الاسلام کامران اویسی در دبیرستان ماندگار امام صادق قم به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) 24 فروردین 92

در ادامه مطلب

 

 




موضوع مطلب : کامران اویسی, قم, استاد اویسی, حجت الاسلام اویسی, حجت الاسلام کامران اویسی, شهادت حضرت زهرا, شهادت حضرت فاطمه, دبیرستان, ماندگار, امام صادق, فروردین