سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
جمعه 94 فروردین 7 :: 2:49 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

دیدگاه مراجع تقلید از کتاب رساله یا استفتائات سایت آنان گرفته شده است. از نرم افزار فقه اهل بیت موسسه کوثر نیز کمک گرفته شده است.

امام خمینی: 

824 لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد. و اگر مویى ازآن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است.

825 اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بربدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد، نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است. 

آیت الله خامنه ای:

س 441: آیا وجود مو یا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او مى‏شود؟

 ج: بله، موجب بطلان نماز است.

س137.   آیا همانگونه که موى حیوان حرام گوشت مانند گربه اگر در لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است حکم پر پرندگان حرام گوشت مانند طوى هم همین است؟

 

ج) در حکم مذکور تفاوتى بین حیوانات حرام گوشت وجود ندارد.

بقیه مراجع در ادامه مطلب

آیت الله تبریزی:

مـسـاله 832 - شرط چهارم لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد, و اگر موئى از آن هم همراه نمازگزار باشد, نماز او باطل است .

833اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یـا لـبـاس نمازگزار باشد, چنانچه تر باشد, نمازباطل , و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد, نماز صحیح است .

آیت الله روحانی:

مسأله 829 - شرط چهارم : لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد واگر مویى از آن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است

مسأله 830 - اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد ، چنانچه تر باشد نماز باطل واگر خشک شده وعین آن برطرف شده باشد ، نماز صحیح است.

آیت الله سبحانی:

 (مسأله 691) لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر موئى از آن به بدن و یا به لباس او چسبیده باشد، نماز او اشکال دارد.

(مسأله 692) اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تَر باشد نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

 

آیت الله سیستانی:

 832 - شرط چهارم لباس نمازگزار ـ غیر چیزهایى که به تنهایى عورت را نمى پوشاند مثل جوراب ـ باید از اجـزاء درنـدگـان بـلکه بنابر احتیاط لازم از مطلق حیوان حرام گوشت نباشد و هم چنین باید که بدن و لباسش به بول و یا مدفوع یا عرق یا شیر یا موهاى آن حیوان آلوده نباشد , ولى اگر یک موى حیوان مثلا بر لـبـاس او بـاشـد ضرر ندارد و هم چنین است اگر چیزى از آنها را مثلا در قوطى گذاشته و با خود حمل نماید.

833 - اگـر آب دهـان یـا بـیـنـى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت , مانند گربه بر بدن یا لباس نـمـازگزار باشد , چنانچه تر باشد نماز باطل است , و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد , نماز صحیح است .

سوال:  تربیت ونگهداری گربه وخرگوش در منزل چه حکمی دارد؟ آیا موی آنها نماز را باطل می کند؟

پاسخ: مانعی ندارد نماز را باطل نمی کند.

آیت الله شاهرودی:

مسأله 832 ـ لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان حرام گوشت نباشد، و اگر موئى از آن هم همراه نمازگزار باشد،

نماز او باطل است.

مسأله 833 ـ اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار

باشد، چنانچه تر باشد نماز باطل، و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

آیت الله بهجت:

(694) لباس نماز گزار باید از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نباشد واگر مویی از آن هم همراه نمازگزار باشد، نماز او بنا بر اظهر واحوط باطل است، واگر خون جهنده ندارد احتیاط در اجتناب است بلکه اجتناب بی وجه نیست اگر چه بشود آن را تذکیه کرد یعنی به دستور شرع آن را ذبح کرد ویا تذکیه آن مشکوک باشد.

(695) اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، باید در حال نماز از آن اجتناب کرد.

س . اجزاى حرام گوشت ـ مثل موى گربه وغیره ـ در نماز حملش جایز است یانه؟

ج . اقوى عدم جواز صلات وبطلان است اگر ملصق به جامه مصلّى باشد؛ ولى اگر محمول باشد، جواز خالى از قوّت نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی:

مـسـالـه 832) لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر مویى از آن هم همراه او باشد, نمازش باطل است .

(مـساله 833) اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانندگربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد, چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشک شده وعین آن بر طرف شده باشد نماز صحیح است .

آیت الله علوی گرگانی:

*مسأله 832- لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد، و اگر مویی از آن همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

*مسأله 833- اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشک شد وعین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

آیت الله فاضل لنکرانی:

مسأله 837 ـ لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر موئى از آن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است.

مسأله 838 ـ اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد نماز صحیح است.

آیت الله مظاهری:

مسئله 667- اگر چیزهایى از حیوان حرام گوشت همراه نمازگزار باشد نظیر موى گربه و مروارید و تکمه صدف و مانند اینها اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی:

مسأله 89ـ بول و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشت که خون جهنده دارد، یعنى اگر رگ آن را ببرندخون از آن به سرعت جارى مى شود، نجس است، احتیاط واجب آن است از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد نیز اجتناب کند; ولى فضله حیوانات کوچک ـ مثل پشه مگس و مانند آنها پاک است ـ بنابر این از فضله موش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها باید اجتناب کرد.

مسأله 753ـ لباس نمازگزار باید ازحیوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مویى ازآن همراه نمازگزار باشد اشکال دارد.

مسأله 754ـ هرگاه آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن یا لباس نمازگزار باشد مادام که عین آن برطرف نشده نماز با آن اشکال دارد، امّا اگر خشک شود و عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.

آیت الله موسوی اردبیلی:

لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشتى که خون جهنده دارد نباشد و اگر مویى از آن هم همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است و بنابر احتیاط حکم حیوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد نیز همین است.

«مسأله 850» اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت ـ مانند گربه ـ بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه مرطوب باشد، نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

    سؤال 38 : گربه‏اى از کنار شخصى که در حال نماز است، رد مى‏شود و لباس او به مو و بدن گربه برخورد مى‏کند. آیا نماز او درست است یا باطل؟

پاسخ : مالیده شدن بدن گربه به لباس یا بدن نمازگزار (ولو این که بدن گربه یا بدن و لباس نمازگزار خیس و مرطوب هم باشند)، اشکال ندارد، مگر این که موهاى گربه کنده شده، به بدن یا لباس نمازگزار بچسبد، که در این صورت باید آنها را برطرف نماید و نماز را ادامه دهد والاّ نمازش باطل مى‏شود.

آیت الله خویی:

(مسأله 832)  لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد، و اگر موئى از آن همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

(مسأله 833) اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت، مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد نماز باطل است واگر خشک شده و عین آن بر طرف شده باشد، نماز صحیح است




موضوع مطلب : فقه, حکم, اویسی, شیعه, مراجع, حجت الاسلام, مفسر, دکتر, کامران, آیت الله, موی گربه, فتوا, فقیه