سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
جمعه 90 تیر 31 :: 10:18 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی
شهریاری هرچه قر در کمرش مانده بود خالی کرد! چاپ نامه الکترونیک
جمعه 31 تیر 1390 ساعت 01:28
 

 


خبر گزاری فارس نوشت :مردم روز میلاد حضرت مهدی(عج) را در حالی جشن گرفتند که رسانه ملی هیچ ویژه برنامه جدید و نویی را روانه آنتن نکرد.

روز نیمه شعبان که مقارن با میلاد حضرت مهدی(عج) است، همواره از جایگاه ویژه‌ای میان شیعیان جهان برخوردار است و در ایران اسلامی نیز هر سال با آذین‌بندی خیابان‌ها و پخش شیرینی و شکلات و برپایی مراسم‌های شاد این میلاد فرخنده جشن گرفته می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، این جشن اهمیت بسیاری میان ایرانیان داشته و صداوسیما به عنوان رسانه ملی در ترویج و ایجاد فضای شاد جایگاه بسیار مهمی داشته و نقش پررنگی دارد اما متاسفانه انگار رسانه ملی از کمبود نخبگان و طراحان برنامه رنج می‌برد و طی روزهای منتهی به این عید خجسته و حتی روز عید، تلویزیون هیچ ره‌آوردی جز برنامه‌های تکراری و گزارش‌های هرساله نداشت.

اگر بخواهیم ایام جشن نیمه شعبان را از روز جمعه دو روز مانده به این مراسم حساب کنیم، روز جمعه تلویزیون تقریبا برنامه‌های تکراری خود را روی آنتن برد و تنها در حدود دو ساعت از ساعت 14:30 تا 16 ویژه برنامه‌ای با اجرای محمد اقبال واحدی روی آنتن رفت که آن هم تقلیدی از برنامه‌های همین مجری در دهه هفتاد و در برنامه‌های صبح به خیر ایران بود.

روال همیشگی تلویزیون در پخش انبوه فیلم‌های سینمایی تکراری و فیلم‌های ویدئویی درجه «ج» شبکه نمایش خانگی نیز همچنان برپا بود.

در روز گذشته (26 تیرماه) که روز عید بود نیز، شرایط تقریبا مانند قبل بود، پخش گزارش‌هایی با مضمون عروسی و ازدواج در بخش‌های مختلف خبری به شیوه گذشته و در همان قالب‌های تکراری روی داد، شاید تنها گزارش متفاوت بخش‌های خبری، گزارش حمید امامی از مراسم عروسی در کشور مالزی بود که به مخاطبان خود گوشه‌هایی از مراسمات مسلمانان سایر کشورهای اسلامی را به تصویر می‌کشید.

ویژه برنامه‌های صبح‌گاهی تلویزیون نیز که جای خود داشتند، برنامه «هفته‌ به هفته» که مجری اصلی آن «مسعود روشن‌پژوه» بود، مانند تمام ویژه برنامه‌های تلویزیون در تمام این سال‌ها تلاش می‌کرد تا با مزه‌پرانی‌های دو مجری و دعوت از هنرپیشگان و خوانندگان به عنوان مهمان برنامه فضایی شاد ایجاد کند، شبکه‌ دو نیز که همان فیتیله‌ای‌های بی‌مزه جدید به همراه «مجید قناد» تلاش می‌کردند تا با بالا و پایین پریدن کودکان را پای تلویزیون بنشانند. شبکه سه هم که مشغول پخش فیلم‌های سینمایی خود بود، شبکه چهار هم که اصولا کاری به مناسبت‌ها ندارد و کار خود را ادامه می‌دهد.

می‌رسیم به شبکه پنج یا شبکه تهران که در روز عید آخرین برنامه «وقتمون کمه» را روی آنتن برد. گذشته از این که این برنامه هم تکرار برنامه‌های همیشگی شبکه تهران در سال‌های قبل بود و در قسمت‌های قبل پر از شوخی‌های بی‌مزه و جلف محمود شهریاری با کاظم احمدزاده بود، در قسمت پایانی خود که روز گذشته روی آنتن رفت دیگر از بی‌مزگی شورش را درآورد و طفلک محمود شهریاری به هر دری می‌زد تا مخاطب را پای خود نگه دارد.

شبکه تهران زمان پخش این برنامه آنتن خود را به طور کامل در اختیار کاظم احمدزاده، محمود شهریاری و هومن حاجی عبداللهی مجریان این برنامه به همراه مسعود روشن پژوه همان مجری که نیم ساعت قبل در شبکه یک سیما برنامه اجرا می‌کرد و دو مجری دیگر قرار داد تا از هر کاری برای جلب مخاطب فرو نگذارند و خلاصه این که محمود شهریاری هم هرچه قِر در این سال‌ها در کمرش مانده بود، در این برنامه خالی کرد.

متاسفانه گردانندگان این برنامه تصور کرده بودند که برای خنداندن مردم مجری باید هر لطیفه مورد دار و بی‌مزه‌ای را عنوان کند و مجریان با هم شوخی‌های زننده‌ داشته باشند.

تلویزیون و برنامه‌سازان ما هنوز و بعد از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی تصور می‌کنند برای ایجاد فضای شاد باید آهنگ‌هایی شبیه آنچه در برخی مجالس عروسی نواخته می‌شود بگذارند و مجری نیز به هر دری بزند و هر توهینی را در قالب شوخی و مطایبه به خورد مردم و مخاطبان خود بدهد.

آنچه که ذکر شد، گوشه‌ای از تلاش دست اندرکاران تلویزیونی برای ایجاد فضای شاد در یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان بود و تصور می‌شود که تلویزیون هنوز فکر می‌کند با همان برنامه‌های تکراری در قالب دکورهای جدید و یا مجریان تازه می‌تواند مخاطبان میلیونی خود را که از طریق ماهواره به می‌توانند صدها شبکه را جایگزین رسانه ملی کنند، نگه دارد.

البته تلویزیون با آمدن علی دارابی معاون سیما به تکاپو افتاده است که مخاطبان از این به بعد با برنامه‌هایی شاد و فضای مفرح در روزهای پایانی هفته مواجه خواهند بود، اتفاقی که فعلا در حد وعده باقی مانده و این شعار حتی در مناسبت‌های سالی یک بار نیز اتفاق نیافتاده است.




موضوع مطلب : مجریان تلویزون, شهریاری, احمد زاده