سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
چهارشنبه 90 بهمن 19 :: 4:57 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

مطلبی از وبلاگ طلبه بی تعارف:

بسم الله الرحمن الرحیم


در مطلب قبل که قسمت اول همین عنوان به بررسی برخی از انحرافات صدا و سیما پرداخته شد و این انحرافات از نظر کلام وحی و ائمه معصومین علیهم السلام و سنجیده شد که از ان جمله از انحرافات  ترویج موسیقی های حرام ،ترویج بی حجابی و بد حجابی و بی حیائی بود .
نکته مهمی که لازم است ذکر کنم این است که ذکر این انحرافات مبنی بر این نیست که تمامی برنامه های صدا و سیما دارای این انحرافات هستند بلکه چه بسا بسیار برنامه های مفیدی که ارزش چندین بار دیدن و شنیدن را دارند اما متاسفانه ما با رشد و توسعه و عادی سازی این انحرافات نیز در صدا و سیما مواجه هستیم که به این دلیل لازم بود به آنها پرداخته شود .

نکته دیگری که لازم به ذکر است این است که این بررسی و نقد فقط مربوط به صدا و سیما است ، فیلم ها و برنامه هایی که از صدا و سیما پخش شده است نه سینمای ایران . چرا که پخش هر فیلمی از صدا و سیما به منزله تایید آن از نظر محتوا و مفاهیم است .

اکنون به ادامه بررسی انحرافات می پردازیم


- توهین و تمسخر و استهزاء افراد و اقوام
می دانیم که توهین و تمسخر مومن از گناهان کبیره است که عقاب دنیوی و اخروی بدنبال دارد .

مرحوم علامه طباطبایی- مفسر بزرگ معاصر- (استهزاء) را این گونه تعریف می کند: « استهزا و مسخره کردن ، عبارت است از این که،چیزی بگویی که با آن،کسی را حقیر و خوار بشماری،حال چه این که،چنین چیزی را به زبان بگویی و یا به این منظور اشاره کنی، و یا عملاً تقلید طرف را در آوری،به طوری که بینندگان و شنوندگان بالطبع از آن سخن و یا اشاره و تقلید بخندند.»( ترجمه المیزان،ج18،ص 481)دوستی،چت،دختر،مشایی،احمدی نژاد،جادو،حبس،شکنجه،طلبه،مفسد،اعدام،الفور،روم،چت،مزاحم،برخود،حدیث،اسلام،سنگسار،اعدام،حد،فال،تعبیرخواب،عشق،شب،لو رفته،شکن،فیل تر ،مرگ،تسخیر روح ،تسخیر جن،طالع بینی ،فیلم،هالیوود،شیطان،جاسوس ، جاسوسی ، ضد ، حمله ، نفر ، اصلاحات ، لیبرال ، ترکیه ، زیبایی، زیباترین، امام حسین ،رقص، دلار ، زیباترین ، رقص پا ، زنده ، زننده، وی پی ان رایگان ، شکن 91 ،غنا،حدیث تشبه به نساء خنثی ، دو جنسه ، رقص، حکم رقص، حکم موسیقی،خنده بازار،کاریکاتور،ولایت،اثبات ، مرگ، ساناز،مهناز،

استهزاء ، معمولا از اشخاص لاابالی و بی شخصیت آنهم در راستای شکستن حرمت انسانها صادر می شود.این درحالی است که آبروی مؤمن در نزد خدا از مالش محبوب تر و گرامی تر است.
در خصوص استهزاء خدای متعال می فرماید :« ‏یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون‏.»( سوره مبارکه حجرات آیه 11 )

یعنی " ای کسانی که ایمان آورده اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند،شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ونه زنان دیگران را،شاید آنان بهتر از اینان باشند؛و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید. بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید،و آنها که توبه نکنند،ظالم و ستمگرند!
  

از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلم) نقل است که فرمود:
" در روز قیامت کسانی را که در دنیا مردم را مسخره می کرده اند می آورند و دری از بهشت به روی آنان می گشایند و به آنها می گویند: (بیایید،بیایید). آنها با آن همه سختی و ناراحتی به پیش می آیند و همین که نزدیک در بهشت می شوند در به روی انها بسته می شود. سپس درِ دیگری به روی آنها باز می شود و گفته می شود: (بشتابید،بشتابید). این بار نیز آنها با ناراحتی حرکت می کنند و همین که نزدیک این در می روند،آن در نیز بسته می شود و همین طور این کار تکرار می گردد تا جایی که نا امید می شوند و سرانجام دیگر به سوی هیچ دری نمی روند". در اینجا مؤمنان که ساکن بهشت اند آنها را نظاره می کنند و به آنها می خندند.

باز فرمودند :
  " هرکس مؤمنی را اذیت کند مرا اذیّت کرده است وهرکس مرا اذیّت کند خدا را اذیّت نموده است و هرکس خدا را اذیّت کند پس او در تورات و انجیل و زبور و فرقان  ملعون است."
همچنین آنحضرت فرمودند :
" کسی که مؤمنی را تحقیر کند خداوند اورا خوار و ذلیل خواهد کرد. "
دوستی،چت،دختر،مشایی،احمدی نژاد،جادو،حبس،شکنجه،طلبه،مفسد،اعدام،الفور،روم،چت،مزاحم،برخود،حدیث،اسلام،سنگسار،اعدام،حد،فال،تعبیرخواب،عشق،شب،لو رفته،شکن،فیل تر ،مرگ،تسخیر روح ،تسخیر جن،طالع بینی ،فیلم،هالیوود،شیطان،جاسوس ، جاسوسی ، ضد ، حمله ، نفر ، اصلاحات ، لیبرال ، ترکیه ، زیبایی، زیباترین، امام حسین ،رقص، دلار ، زیباترین ، رقص پا ، زنده ، زننده، وی پی ان رایگان ، شکن 91 ،غنا،حدیث تشبه به نساء خنثی ، دو جنسه ، رقص، حکم رقص، حکم موسیقی،خنده بازار،کاریکاتور،ولایت،اثبات ، مرگ، ساناز،مهناز، 
پیامبر اسلام (ص) نیز فرمودند :
" هرکس مؤمنی را ناراحت و محزون سازد و سپس دنیا را به او عطا کند کفاره غمگین کردنش نخواهد بود و برای آن عطایش اجری نخواهد گرفت ."
این آیات و احادیث و صدها حدیث دیگر ،همه ناراحت کردن مومن و استهزای او را محکوم می کنند و به کسی که مومن را می آزارد هشدار می دهد که این عمل او بدترین اعمال و عقاب آن سخت ترین عقاب هاست .
حال چگونه است حال دلقکهایی که نام هنرمند را روی خود گذاشته اند و با استهزاء و مسخره کردن و در آوردن ادای دیگران سعی در خنداندن مردم دارند . جهلشان تا آنجاست که کار خود را که خندادن مردم است ! ثواب و برترین عبادات می دانند ،
چگونه است حال مسئولینی که از بیت المال مسلمین هزینه این استهزاء را پرداخت می کنند ؟
چگونه است حال مسئولانی که به این ظلم سکوت می کنند ؟  
چگونه است حال مردمی که از تماشای این ظلم لذت می برند و شاد می شوند و راضی به ادامه آن هستند ؟


- نمایش و ترویج رقص و غناءدوستی،چت،دختر،مشایی،احمدی نژاد،جادو،حبس،شکنجه،طلبه،مفسد،اعدام،الفور،روم،چت،مزاحم،برخود،حدیث،اسلام،سنگسار،اعدام،حد،فال،تعبیرخواب،عشق،شب،لو رفته،شکن،فیل تر ،مرگ،تسخیر روح ،تسخیر جن،طالع بینی ،فیلم،هالیوود،شیطان،جاسوس ، جاسوسی ، ضد ، حمله ، نفر ، اصلاحات ، لیبرال ، ترکیه ، زیبایی، زیباترین، امام حسین ،رقص، دلار ، زیباترین ، رقص پا ، زنده ، زننده، وی پی ان رایگان ، شکن 91 ،غنا،حدیث تشبه به نساء خنثی ، دو جنسه ، رقص، حکم رقص، حکم موسیقی،خنده بازار،کاریکاتور،ولایت،اثبات ، مرگ، ساناز،مهناز،
گویا مسئولین صدا و سیما شادی و تفریح را بدون موسیقی و لهو لعب و رقص و ساز و آواز نمی توانند تصور کنند ، در بسیاری از فیلم ها و سریال ها شاهد رقص مردان و کودکان هستید ( و البته زنان در آینده نزدیک ) اما نظر قران و احادیث و فقها در مورد رقص چیست ؟


وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْترَِى لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِْ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَهَا هُزُوًا  أُوْلَئکَ لهَُمْ عَذَابٌ مُّهِین‏ ( سوره مبارکه لقمان آیه 31 )
و برخى از مردم کسانى ‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى [هیچ‏] دانشى از راه خدا گمراه کنند، و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود .


 کلمه‏ ى «لهو»، به معناى چیزى است که انسان را از هدف مهم بازدارد .
برخى مفسّران در شأن نزول این آیه گفته‏ اند: افرادى کنیزهاى خواننده را مى‏ خریدند تا برایشان بخوانند ( و برقصند ) و از این طریق مردم را از شنیدن قرآن توسط پیامبر باز مى ‏داشتند، که آیه‏ ى فوق، در مذمت چنین افرادى نازل شد.به یقین می توان گفت که رقص و موسیقی یکی از مواردی هستند که شامل این آیه می شوند چرا که انسان را از یاد خدا باز می دارند و به سوی گمراهی می کشانند ، اگر کسی اهل رقص و آواز شد به دین بی رغبت می شود و وقتی به او بگویی خداوند تو را از رقص و غنا نهی کرده خدا و آیاتش را به مسخره می گیرد پس او سزاوار عزابی است که در این آیه به آن وعده داده شده است

در سوره‏ ى حج مى‏ خوانیم: «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»  از سخن باطل دورى کنید.
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «قول زور» آوازه خوانى و غناست.
 امیر المؤمنین علی علیه السلام  می فرمایند : «عاقل نیست کسی که در پی لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد».
امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند : «نهی می کنم شما را از رقص و مزمار و بربط و طبل».

مراجع بزرگوار تقلید که جانشینان امام زمان علیه السلام در زمان غیبت هستند نیز رقص و غنا را تخریم کرده اند .عموم مراجع رقص را حرام می دانند و برخی رقص زن و شوهر برای هم را در صورتی که کس دیگری نبیند و همراه با موسیقی حرام نباشد بدون اشکال می دانند و علاوه بر آن عموم مراجع تماشای رقص را نیز که عموما با تحریک شهوت همراه است را تحریم کرده اند ( رجوع کنید به استفتائات مراجع ) نظر مقام معظم رهبری 


گذشته از اینها رقص شایسته یک انسان متشخص و مومن و با غیرت نیست و با کرامت انسانی سازگاری ندارد، تصور کنید مرد مومنی در میان زنان و مردان سبک سری کند و برقصد ! آیا این فرد قابل اعتماد خواهد بود ؟ شما حاضرید پشت سر او نماز بخوانید ؟ من که حاضر نیستم .


 علاوه بر اینکه رقص و غنا از محضر اهل بیت به دور بوده بلکه صفات دشمنان اهل بیت بوده که به تماشای رقص و آواز خوانی کنیزکان و غلامان خود می نشستند و شراب می نوشیدند .


چیزی که بیشتر موجب قبح رقص است ملزومات آن است . موسیقی مطرب و حرام همیشه همراه رقص است و شاید رقص همیشه همراه موسیقی است ، بگذریم از شرب خمر و روابط و نگاه های شومی که رقصبه دنبال خود می کشد . ( فرقی بین رقص محلی با رقصهای دیگر نیست )


ما شاهد رقص مردان و کودکان در فیلم ها و سریالهای مختلف تلوزیونی هستیم ، حتی گاه کار به جایی می رسد که چندین مجری در برنامه زنده تلوزیونی دسته جمعی می رقصند و آقای شهریاری خوش رقصی می کند ، اما با کدام مجوز ؟ ( جهت دریافت فیلم رقص مجریان شبکه تهران کلیک کنید )


 حال با این وجود آیا سزاوار است صدا و سیما به نمایش رقص بپردازد و آن را قسمتی جدا نشدنی از شادی ها و خوشی های مردم جلوه دهد ؟
البته خب وقتی مجریان و مدعیان فرهنگ خود به رقص علاقه دارند چه میتوان انتظار داشت ؟



دوستی،چت،دختر،مشایی،احمدی نژاد،جادو،حبس،شکنجه،طلبه،مفسد،اعدام،الفور،روم،چت،مزاحم،برخود،حدیث،اسلام،سنگسار،اعدام،حد،فال،تعبیرخواب،عشق،شب،لو رفته،شکن،فیل تر ،مرگ،تسخیر روح ،تسخیر جن،طالع بینی ،فیلم،هالیوود،شیطان،جاسوس ، جاسوسی ، ضد ، حمله ، نفر ، اصلاحات ، لیبرال ، ترکیه ، زیبایی، زیباترین، امام حسین ،رقص، دلار ، زیباترین ، رقص پا ، زنده ، زننده، وی پی ان رایگان ، شکن 91 ،غنا،حدیث تشبه به نساء خنثی ، دو جنسه ، رقص، حکم رقص، حکم موسیقی،خنده بازار،کاریکاتور،ولایت،اثبات ، مرگ، ساناز،مهناز،




موضوع مطلب : طلبه بی تعارف