سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
دوشنبه 100 فروردین 30 :: 11:11 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

به نقل از سایت دانشگاه معارف اسلامی

دومین «نشست علمی کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه و با حضور جمعی از استادان، محققان و دانشجویان در روز چهارشنبه، 25 فروردین به صورت مجازی برگزار شد.
مقاله ارائه شده به صورت مشترک با جناب آقای محمدرضا پورعسکری دانشجوی کارشناسی‌ارشد معارف قرآن و حدیث دانشگاه و با عنوان «جلوه‌های توجه به آیه 141 نساء در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نگارش یافته است.
حجت‌الاسلام دکتر اویسی درباره ارتباط بحث ارائه شده با بیانیه گام دوم از منظر قرآن و حدیث گفتند: «آیه 141 سوره مبارکه نساء در بردارنده قاعده فقهی نفی سبیل است که مورد اتفاق فریقین است. از آنجا که در متن بیانیه گام دوم انقلاب، مطالبی وجود دارد که صریح یا ضمنی به این قاعده اشاره دارند یا بر اساس این قاعده بیان گردیده‌اند، می‌توان تحلیلی بر اساس طرح مثلث‌وار بیانیه گام دوم، قاعده نفی سبیل، آیه 141 سوره نساء انجام داد تا مستندسازی قرآنی بیانیه گام دوم بر اساس یک قاعده فقهی در حیطه موضوعات مربط با قاعده مذکور شکل گیرد.»
ایشان در ادامه افزودند: «بررسی متن‌پژوهانه بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به دلالت آن بر نفی سبیل بر دشمنان اسلام اعم از کافران و مشرکان در سطح دلالت تطابقی، تضمنی، التزامی و نیز مستندسازی آن بر اساس دلیل قرآنی آن قاعده یعنی آیه 141 سوره نساء، نوعی مطالعه تطبیقی را می‌طلبد تا مشخص سازد که اسناد بالادستی چون بیانیه گام دوم و نیز منویات الزام‌آور رهبری انقلاب اسلامی، ریشه در کتاب و سنت دارد. در پژوهش حاضر نیز مستندسازی بیانیه در حیطه استقلال، آزادی، عزت‌مندی و دشمن‌شناسی و ارتقاء کانون‌های قدرت مسلمانان چون ابعاد علم و فناوری، سیاسی و اقتصادی مصادیقی از رعایت قاعده نفی سبیل بر اساس آیه 141 سوره نساء است. از این رو، اثبات مدرک قرآنی و حتی روایی برای این کلیدواژه‌ها در بیانیه گام دوم، برای اثبات تئوریک قرآن‌محور بودن ایدئولوژی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، اقدامی شایسته و ضروری برای صدور بهتر ارزش‌های انقلاب اسلامی به جهان اسلام با بهره‌گیری از ابزار پژوهش است.»
حجت‌الاسلام اویسی سپس به ارائه مهمترین مباحث مقاله پرداختند و گفتند: «در این مقاله، بعد از پرداختن به مقدماتی چون چیستی قاعده نفی سبیل و پیشینه مباحث مربوط به آن، توجه به قاعده در حیطه سلبی به دو صورت تطبیقی و التزامی، در بندهای مختلف بیانیه گام دوم، به خصوص مباحثی چون استقلال و تقویت بنیه داخلی برای مقابله با هژمونی استکبار در جهان امروز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در ادامه نتایجی که با عمل به آن توصیه‌ها و فرامین فرضاً حاصل می‌شود؛ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا تصویری از آینده‌ای که قرار است در مسیر رسیدن به انقلاب جهانی ولی‌عصر(عج) رقم بخورد؛ تداعی شود.»
استادیار دانشگاه معارف اسلامی روش پژوهش مقاله را افزون بر استفاده از روش تحلیلی و توصیفی بر اساس متن‌پژوهی بیانیه گام دوم و استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای و اسنادی، «تطبیقی» نیز دانستند و درباره علت آن افزودند: «علت تطبیقی بودن آن این است که این پژوهش بر اساس مثلث مسأله‌محور «متن بیانیه گام دوم»، «قاعده نفی سبیل» و «آیه 141 سوره نساء» حرکت پژوهشی خود را پیش برده است.»
ایشان در پایان به نتایج مقاله اشاره و گفتند: «این بیانیه، بر اساس دلالت‌های تطابقی، تضمنی و التزامی، حاوی اصل قرآنی و قاعده فقهی نفی سبیل و حافظ استقلال و استیلای امت اسلامی در مقابل زورگویی مستکبران عالم خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در قالب یک نقشه راه مدون، با در نظر گرفتن این قاعده فقهی در بندبند آن، درصدد است که با مفاهیم بلند اسلام ناب، جامعه اسلامی و امت اسلام را، به ساحل امن آن، که همان تشکیل دولت ولی‌عصر ارواحنا له فداه است؛ برساند.»
استاد اویسی پس از ارائه مقاله به پرسش‌های حاضران در نشست، پاسخ گفتند.
لازم به ذکر این نشست، دومین نشست علمی ویژه استادان دانشگاه معارف اسلامی در کنگره و شصت و یکمین نشست علمی «کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» است و نشست‌های ارائه مقالات استادان دانشگاه معارف اسلامی در هفته‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.




موضوع مطلب : معارف, دانشگاه, کامران اویسی, اسلامی, کنگره, نساء, انقلاب, 141, نشست, بین المللی, گام دوم, جامعه, المصطفی, العالمیه
یکشنبه 100 فروردین 22 :: 2:46 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

شصت و یکمین پیش نشست کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث جلوه‌های توجه به آیه 141 نساء در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
چهارشنبه 25فروردین
ساعت 12-13
سخنران:حجت الاسلام و المسلمین دکتر کامران اویسی
دانشگاه معارف اسلامی با همکاری کمیته علوم کنگره گام دوم
لینک ورود:http://vc.miu.ac.ir/enghelab

 

قابل ذکر است که مقاله مذکور، با مشارکت آریالای محمدرضا پورعسگری از دانشجویان ارشد دانشگاه معارف اسلامی تدوین یافته است.




موضوع مطلب : بیانیه گام دوم, جامعه المصطفی العالمیه, کامران اویسی, معارف اسلامی, حوزه, دانشگاه, قرآن, نساء, 141
دوشنبه 100 فروردین 16 :: 1:37 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی

شنقیطی از بزرگان و عالمان به نام عالم وهابیت است. وی دارای آثار تفسیری و کتاب های متعددی است. همچنین از  کبار علمای عربستان و عضو هیئت افتاء و همچنین عضو مؤسس رابطه العالم الاسلامی عربستان است. این سمت‌ها نشان‌دهنده  موقعیت علمی و جایگاه وی در بین وهابیت است. در در برخی نظرات وی و مخالفت وی با اصول اساسی تفکر وهابیت نشان از تزلزل در اندیشه این فرقه دارد.

«لیس فی القرآن ما ینفی السماع الثابت للموتی فی الأحادیث الصحیحة [1] در قرآن چیزی وجود ندارد که سماع موتی را که در روایات ثابت‌شده نفی کند»

شنقیطی نیز  با علمای هم عصر خویش مخالفت کرده و با پیروی از ابن تیمیه می گویدکه بدون هیچ تردیدی که در قران هیچ دلیلی بر عدم سماع موتی وجود ندارد: «مقتضای دلیل این است که اموات در قبرهایشان صدای کسانی که با آن‌ها صحبت می‌کنند را می‌شنوند و سخن عایشه و تابعین او (که گفته‌اند به دلیل إِنَّک لا تُسْمِعُ الْمَوْتَی و ... اموات نمی شنوند) غلط است. توضیح آن مبتنی بر دو مقدمه است: 1. سماع موتی در احادیث متعدد از پیامبر- ثابت‌شده است، به طوری که هیچ اشکالی در آن نیست. همچنین ایشان نگفته‌اند این امر مخصوص انسان یا زمان خاصی است؛ 2. هیچ مخالفی از کتاب و سنت برای نصوص صحیح پیامبر ثابت نشده است؛ تأویل عایشه [2] در بعضی آیات بر معنایی مخالف با احادیث مذکور صحیح نیست؛ زیرا آیات دیگر اولی به صواب است. پس نصوص صحیح نبی- با تأویل بعض از صحابه رد نمی‌شود»[3]

یکی دیگر از ادله شنقیطی روایت معروف به قلیب است. او درباره این روایت می‌گوید: «این حدیث در سماع موتی صحیح است و پیامبر نیز آن را تخصیص نزده است. کلام قتاده نیز – که بخاری نقل کرده است- اجتهاد اوست»[4]

«در این حدیث پیامبر تصریح دارد به اینکه میت در قبرش صدای کوبیده شدن کفش دفن کنندگان را در حال بازگشت، می‌شنود. این حدیث نص صریح در سماع موتی است و پیامبر نیز تخصیص نزده‌اند»[5]

باز از ادله‌ای که شنقیطی برای اثبات ادعای خویش بیان کرده است احادیثی است که درباره سلام دادن پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) بیان فرموده‌اند.[6]

پس نظریه عدم سماع موتی که یکی از محورهای مخالفت وهابیت با زیارت و مناجات با اولیاء و انبیاء می باشد توسط خود عالمان وهابی چندان مورد وثوق نیست.

پی‌نوشت:

[1]. محمد أمین شنقیطی، أضواء البیان، ج6، ص134، بیروت، دارلفکر، 1415ق.
[2]. معروف است عایشه صحیحه، سخن گفتن پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کشته شدگان بدر را رد کرده است. ابن تیمیه و شنقیطی این را باعث از بین رفتن روایت صحیح نمی دانند. محمد أمین شنقیطی، أضواء البیان، ج6، ص134، همان
[3]. محمد أمین شنقیطی، أضواء البیان، ج6، ص129، همان.
[4]. همان، ج6، ص129-130.
[5]. همان، ج6، ص130.
[6]. مسلم بن حجاج نیسابوری، صحیح مسلم، ج2، ص669. درار الاحیاء التراث العربی،1392ق.

برگرفته از http://alizandiy.blogfa.com/post/30




موضوع مطلب : شنقیطی, وهابیت, سلفیه, تفسیر, اضواء البیان