سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
  نسخه PDF چاپ ایمیل

حجت الاسلام والمسلمین احمدی بروجردی، نوه حضرت آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی در گفتگویی صمیمی ضمن ارائه عکسی منحصربفرد از ایشان به بیان خاطره ای کوتاه از یک عکس  پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بروجردی ، ایشان یاد آور شدند:  همان طور که در تاریخ کشور ما ایران مشهود است مرحوم آخوند خراسانی از نگاه بزرگان و شاگردان ایشان همچو شیری با عظمت بر بالای منبر تدریس می رفت و به بیان مبانی فقه اسلامی می پرداخت.

احمدی بروجردی بیان داشتند: عکسی که مشاهده می نمائید در زمان جوانی آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) گرفته شده که ایشان پای درس مرحوم آخوند خراسانی در زمان جوانی است و همچنین تصویر مرحوم کمپانی نیز از شاگردان برجسته آخوند خراسانی در تصویر قابل مشاهده می باشد که این دو بزرگوار شاگردان نمونه ای در درس ایشان بودند.

ایشان خاطر نشان کردند: عکس مدرسی را در مسجد شیخ طوسی در نجف اشرف را نشان می دهد که شاگردان آخوند خراسانی به دور ایشان حلقه زده اند.

ایشان افزودند: این عکس و طریقه شناسایی این دو بزرگوار ( آیت الله العظمی بروجردی (ره) و مرحوم کمپانی ) توسط حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) صورت گرفته است.

تصویر به ترتیب شماره :

1- آیت الله العظمی بروجردی (ره)

2- مرحوم کمپانی

3- مرحوم آخوند خراسانی

 




موضوع مطلب : گلپایگانی, ایت الله بروجردی, کمپانی, آخوند خراسانی

 

عکسی از آیت الله وحید خراسانی در مراسم سالگرد آیت الله علی صافی گلپایگانی   سید سمت چپ ایت الله سید علی میلانی از شاگردان آیت الله وحید است.

 




موضوع مطلب : آیت الله وحید خراسانی, آیت الله علی صافی گلپایگانی, ایت الله سید علی میلانی
یکشنبه 90 خرداد 22 :: 10:58 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

 

 

آیت الله وحید خراسانی در سال 1371 بر پیکر آیت الله میرزا هاشم آملی نماز خواندند. او پدر علی و صادق لاریجانی رئیس قوه مققنه و قضاییه بود. از علمای طراز اول علم اصول بود.

 

آیت الله وحید خراسانی بر پیکر آیت الله میرزا هاشم املی نماز خواندند. میرزا هاشم اصولی معروف و جزء حلقات متصل کننده علم  اصول قدیم به جدید بود. پسران او رئیس قوه مقننه و قضاییه اند.




موضوع مطلب : آیت الله وحید خراسانی, میزرا هاشم املی لاریجانی
یکشنبه 90 خرداد 22 :: 10:53 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

 

 

 

دیدار 2 مرجع عالیقدر وحید خراسانی سمت چپ و صافی گلپایگانی سمت راست




موضوع مطلب : وحید خراسانی, عکس, دیدار 2 مرجع عالیقدر, صافی گلپایگانی
یکشنبه 90 خرداد 22 :: 10:47 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

با سلام

سئوالاتی جدیدا برام مطرح شده ببینم جواب دارید یا نه؟

1-در احادیثی آمده که : العلم نور

مصباح‏الشریعة          16    الباب السادس فی الفتیاء .....  ص :
یقذفه الله فی قلب من یشاء

منیةالمرید          167    الخامس أن یکون عفیف النفس .....  ص
لیس العلم بکثرة الروایة إنما العلم نور یقذف فی القلب

 

اما در دعای تعقیب نماز داریم اعوذ بک من علم لا ینفع

مستدرک‏الوسائل ج : 5 ص : 70- 

5381 2-  الْعَلَّامَةُ الْکَرَاجُکِیُّ فِی کَنْزِهِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَرَوِیِّ عَنْ‏

                        
إِسْمَاعِیلَ بْنِ مَجِیدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجُنَیْدِ عَنِ الْمُعَافَى بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ زُهَیْرِ بْنِ مُعَاوِیَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُحَادَةَ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَدْعُو فِی أَثَرِ الصَّلَاةِ فَیَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ قَلْبٍ لَا یَخْشَعُ وَ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ دُعَاءٍ لَا یُسْمَعُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعِ

المصباح‏للکفعمی          299    الفصل الثلاثون فی أدعیة منسوبة إلى
منها من کتاب الشهاب للقصاعی أنه کان من دعاء النبی ص و هو اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و قلب لا یخشع و دعاء لا یسمع و نفس لا تشبع أعوذ بک من شر هؤلاء الأربع اللهم إنی أعوذ بک أن أضل أو أضل...‏

منیةالمرید          210    الثامن أن یجلس فی موضع یبرز وجهه فی
 الحمد لله على کل حال اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و من قلب لا یخشع و من نفس لا تشبع و من دعاء لا یسمع‏

 

چیزی که ذات آن نور است  نه متعلق و عرض آن یعنی علم بما هو هو نور است نه معلوم ومتعلق علم  پس آیا میشود که ذات نوریّ،  لا ینفع باشد؟ راه جمع این احادیث چیست؟ اگر جواب بدهید کمی به مکتب تفکیک و بسیاری از احادیث که در مورد روحانیین است یعنی عقل و امثال آن نزدیک شد اید و برخی اشتباهات فلاسفه را متوجه میشوید فکر کنید جواب دهید تا سیر شبهات را ادامه دهم.  با تشکر.




موضوع مطلب : مکتب تفکیک, حدیث علم, علم لا ینفع, علم حقیقت نوری, اویسی
یکشنبه 90 خرداد 22 :: 9:59 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

دو خاطره از استاد مطهری درباره ماه رجب


در کتاب آشنایی با قرآن شهید مطهری جلد 8 صفحه 233 دو خاطره درباره ماه مبارک رجب نقل شده است.
منبع خبر: www.khabaronline.ir


استاد مطهری رحمه الله می­گوید:
 
«ما که بچه بودیم در منزل خود ما من از هفت و هشت سالگی کاملا یادم هست اصلا اینکه ماه رجب دارد می آید مشخص بود. می­گفتند: یک هفته به ماه رجب مانده، سه روز مانده، امشب احتمالا شب اول ماه رجب است ...
 
مرحوم ابوی ما و مرحوم والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام­البیض، پنج­شنبه­ها و جمعه­ها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه می­گرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل می­کردند. اصلا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است"
 
در جای دیگری می­گوید:
 
«در سال 1321 به اصفهان رفته بودیم ... در مدرسه نیماورد اصفهان بودیم ... یک وقت صدای مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی را شنیدم ... با همان آهنگی که داشت و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را به کار می­برد: «آن وقتی که بگویند: «أین الرجبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیز نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟»
 
غرض این است ]که[ این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنتها در میان ما به کلی دارد فراموش می­شود، ماه رجب می­آید بزرگهایمان [متوجه نمی­شوند] تا چه رسد به بچه­ها. کم کم اگر به بچه­ها بگوییم، ماه­های قمری را از محرم تا ذی الحجه بشمار، نمی­توانند. اصلا فراموش می­شود که چنین ماه­هایی هم وجود داشته است. ولی به هر حال تکلیف هرگز از ما ساقط نمی­شود.»




موضوع مطلب : مطهری, ماه رجب, میرزا علی شیرازی
<   1   2   3