سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
پنج شنبه 99 بهمن 9 :: 8:19 صبح ::  نویسنده : کامران اویسی

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم ملیحه ملکی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی پنجشنبه 02 بهمن 1399 در دانشگاه معارف اسلامی به راهنمایی دکتر منصوری و مشاوره دکتر کامران اویسی با موضوع "خانواده و تحکیم آن از منظر امام سجاد(علیه‌السلام)" برگزار گردید. چکیده این پایان نامه بدین شرح است:

خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه است و شرط سلامتی و رشد و پویایی و استحکام آن، داشتن روابط صحیح بین همسران است. موضوع این پژوهش «خانواده و تحکیم آن از منظر امام سجاد(علیه‌السلام)» و پرسش اصلی این است: «از منظر امام سجاد(علیه السلام) خانواده و تحکیم آن چگونه قابل تبیین و بررسی است؟»
محافظت از کانون خانواده و حفظ روابط همسری از لازمه‌های اصلی زندگی موفق است. افراد برای داشتن یک زندگی سالم و رسیدن به خواسته‌های خود، ناگزیر از برقراری روابط سالم به ویژه در خانواده هستند. اما همیشه روابط به آسانی برقرار نمی‌شود و خطراتی برای از بین رفتن آن وجود دارد لذا به جهت حراست از خانواده بر تحکیم خانواده بر این مهم تاکید می‌شود.
و به دلیل وجود منابع دست اول در زمینه خانواده و تحکیم آن مثل رساله حقوق امام سجاد(علیه‌السلام) و بعضی فقرات صحیفه سجادیه، فرمایشات ایشان مورد توجه قرار گرفته است.
درضرورت و اهمیت تحکیم خانواده که ریشه در اهمیّت نهاد خانواده دارد، باید متذکر شد که اصلی‌ترین اجتماع بشری است و اینقدر مهم است که سعادت و شقاوت جامعه به سلامتی خانواده بستگی دارد.
هدف این پژوهش تبیین و تحلیل و ارائه راهکارها وآثار تحکیم خانواده و آسیب‌های نبود آن از منظر امام سجاد(علیه‌السلام) است.
روش پژوهش در این پایان‌نامه، نقلی وحیانی است و پژوهش از نوع کاربردی می‌باشد. در این نوشتار روش تحقیق و گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کتابخانه‌ای انجام شده که ابزار گردآوری اطلاعات به صورت، فیش، بانک‌های اطلاعاتی و شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد، نیز روش داده‌پردازی از گونه توصیف و تحلیل محتواست.
در منابع اسلامی و فرمایشات امام سجاد(علیه‌السلام) برای تحکیم خانواده، راهکارهای گوناگون ‌شناختی مانند مشخص بودن جایگاه زن و مرد، رفتاری مانند حسن معاشرت، عاطفی مانند اظهار علاقه و محبت مانند ارائه شده است.
همچنین برای آن آثار ‌شناختی مانند معنویت در خانواده، آثار رفتاری مانند سازندگی اخلاقی، آثار عاطفی مانند با محبت بار آوردن فرزندان بیان شده است.
از سویی دیگر آسیب‌هایی تحکیم خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد که از جمله آنها از نظر آسیب شناختی مانند پیوند زناشویی تحمیلی، آسیب رفتاری مانند عیب جویی و نصیحت زیاد بیان شده است.

مشاوره دکتر اویسیمشاوره دکتر اویسی برای پایان نامه




موضوع مطلب :